Játék: Ízlik vagy nem ízlik?

Ízlik vagy nem ízlik? Hát nekünk nagyon, mert ez aztán tényleg egy állati jó, állati gyors reagálós játék 2-4 játékos részére 4-99 éves korig, különböző nehézségi variációkkal. Egy újabb hibátlan képességfejlesztő játék a javából: HABA minőségben 3 490 forintért. Állati, de állítólag segít a “digitális elbutulás” elleni harcban is. :-)

“Az oroszlán hatalmas bankettet rendez, melyen minden kedves meghívottnak a kedvenc ételét szeretné felszolgálni. De ez nem könnyű feladat, mert minden állat más és más ételt kedvel, és ha véletlenül rossz tányér kerül a vendég elé, akkor morgás lesz. Aki a leggyorsabban ismeri fel, hogy melyik állat kedveli a dobókockával dobott ételt, az oroszlántól jutalmul értékes aranyérmét kap.”

Dr. Manfred Spitzer személyes ajánlásával

A dobozon megtalálható a világhírű tudós és agykutató ajánlása, mely szerint a játék nem csak állati jó móka, hanem – mint megannyi HABA játék – rendkívül hasznos is. Manfred Spitzer professzort a tudományos munkája mellett a “Digitale Demenz” c. bestseller könyve tette világhírűvé, amelynek témája (a túl sok digitális tartalomfogyasztás elbutítja a társadalmat) a mai napig sok kutatót, pedagógust és persze szülőt is foglalkoztat. (Link: a digitális demenciáról bővebben.)

De mi van a dobozban?

  • 6 állatkártya
  • 1 Falánk Róka figura
  • 6 tányér
  • 25 aranyérme
  • 18 ételkorong
  • 1 dobókocka

Ízlik vagy nem ízlik? A játék “bevetés” közben. Leteszteltük, bejött!

Játékleírás

Pontosan el lehet igazodni a szabályok között. Egyszerűek, világosak, logikusak:

Íme a teljes játékleírás. Kattintson a nagyobb méretért!

Ebben a játékban alapverzió és nehezített változat is helyet kap, és ezt még csak ki sem kell találni, hiszen a leírás mindezt összefoglalja. A lényege, hogy állati gyorsan reagáljanak a játékosok, miközben az oroszlán szervezésében megrendezésre kerülő vacsorán egy állat sem marad éhes.

A játékhoz tartozó kellékek vonzóak, figyelemfelkeltők. Például ez a dobókocka, ami nem számpöttyöket, hanem egyéb szimbólumok képét mutatja, máris izgalmassá varázsolja a dobás mozzanatát.

A dobókocka mutatja meg, melyik állat melyik ételt szereti legjobban, melyikre vágyik leginkább. Ha nemcsak gyors, de pontos is volt a játékos választása, akkor még aranyérmet is kap az oroszlántól. Akinek előbb kigyűlik öt, nos, ő a játék győztese.

A kipróbálás / tesztelés tapasztalatai

Mindig azok a játékok a legsikeresebbek, melyek nem pusztán didaktikusan gyakoroltatják be a szabálykövetést, hanem egy gyermeki világhoz igazodó keretbe ágyazzák bele a játékos versengést. Jelen esetben a motivációt például nem egy szokásos játéktábla adja. Egyfelől van egy izgalmas szituáció: az oroszlán vendégül látja az állatokat. Tehát egy olyan mesebeli helyzet, amellyel könnyen és szívesen azonosul a játékos.

Ám ez a „besétálás az oroszlán barlangjába” korántsem félelmetes, inkább nagyon is kíváncsiságra késztető momentum. Hiszen az állatmesés keretet kiegészíti a sokféle színes és jópofa kellék: aranyérmek, ételek szimbólumával ellátott dobókocka oldalak, ételkártyák és persze az állatok az eléjük tálalt tányérral. Nem bátorságpróbáról van tehát szó, hanem fejtörésről és gyorsaságról.

A tesztelés tapasztalatai 1 képben összefoglalva. Nem csak hasznos, élvezetes is ez a játék.

A dobókocka és a kártyák közösen mutatják meg, melyik ételt kell a sok közül kiválasztani. Na, arra nyomban le is kell csapni – hiszen a megoldásra leggyorsabban rámarkoló játékos viszi a pontot vagyis az oroszlántól kapott aranyérmet. A várakozásainknak megfelelően bejöttek az előre megjósolt „vonzáspontok”. A játékóráinkon ugyanis először az állatmesés szituáció, aztán pedig a sokféle nem szokványos kellék volt az, ami csillogóbbá varázsolta a szemeket. Nekünk is és a gyermekeknek is élvezetes volt a játék.

Ügyesen boldogultak a szimbólumok megfejtésével, majd a tömegből az egyetlen megoldás kibogarászásával. Az aranyérmet az oroszlántól úgy vették át, mint az olimpikonok. Persze, ebben a játékban is helyet kap egy kéretlen-kelletlen szereplő is, a Falánk Róka, ami még jobban megborsozza és – paprikázza a vacsi, illetve a játék hangulatát. Rá külön nagyon kell figyelni, mert „ő mindent szeret és mindig éhes”.

Az elmélyült figyelem és az ominózus róka koma.

Pszichomotoros tempó

Külön érdeme a játéknak, hogy „ártalmatlan” körülmények között fejleszti az un. pszichomotoros tempó képességét. Mindenkinek van egyfajta tempója, vannak megfontoltabb, szemlélődőbb és vannak folyton tettre kész és pörgősebb emberek. És van az élet bizonyos szegmenseinek olyan része, ahol ez a tempó nem mindegy, hogy milyen. Ezt a lüktetést fel kell venni – legalábbis arra az időre –, és ezt a tempófokozást, reakcióidő szabályozását, reagálás sebességét nagyon jól edzi ez a játék.

Tengernyi pedagógiai haszon

Arról nem is beszélve, hogy olyan jeleket, jelsorokat kell együtt értelmezni, ami remekül jön pl. olvasás és írás vagy éppen a matematikai tanulmányok során – hiszen ezeken az órákon is, egyfajta speciális nyelvezet, kódfejtés kerül porondra. Az Ízlik vagy nem ízlik? játék emellett erős a lényegkiemelés terén, hiszen a sok-sok elem közül a lényegeset, azt az egyet kell tudni kiválasztani, melyekhez a kocka, illetve a kártya útmutatást nyújt. Jól megdolgozza az összehasonlító képességet is, itt az egymással könnyen összetéveszthető betűk cseréje kap jókora prevenciót. Nem utolsó sorban az általános tájékozottságot is bővíti, soha nem árt azt tudni, hogy a pingvin nem eszik oroszlánt stb.

Praktikus tanácsok / játékvariációk

Egy játékkal nemcsak úgy lehet, játszani, ahogy a mellékelt tájékoztatóban olvasható instrukciósor javasolja. Ebben a szabályleírásban azonban igazán sok tanácsot foglaltak össze a játék nehezítésével, könnyítésével, variálásával kapcsolatban is. Általános szabály, hogy kezdetben pusztán ismerkedjünk meg a játék részeivel és először kevés elemmel, minimális és jól követhető szabályokkal kezdjük el a játékot.

  • Ha pusztán az aranyérmeket emeljük ki a játékból, jól tudunk azokkal számlálgatást, számolást, később műveletvégzéseket gyakorolni.
  • Ha csak az ételkártyákat és a dobókockát emeljük ki, akkor a kiterített lapok közül a játékos által dobott szimbólumot kell mielőbb megkeresni. Később ezért járhat aranyérem is. Akkor már a számolással is vegyül a feladat.
  • Ha ezeket az ételkártyákat az asztalra tesszük, rövid ideig alaposan megfigyeljük, megjegyezzük, majd lefordítjuk, akkor emlékezetből is folyhat a kiválasztás. Ezt természetesen nagyobb gyermekeknek javasoljuk.

Forgalmazó

Rendelje meg most: Ízlik vagy nem ízlik? (3 490 Ft)

HABA játékbolt és nagykereskedés
1126 Budapest, Csörsz u. 7.
Tel.: (+36-30) 791-5858
Honlap: www.dione.hu
Facebook: HABA mintabolt és nagykereskedés

(X) A játékajánlót a Dioné Kft. megbízásából készítettük. Kizárólag olyan termékeket ajánlunk a szülők és gyermekekkel foglalkozó szakemberek figyelmébe, amelyeket kipróbáltunk, értékesnek tartjuk és ezért jó szívvel ajánlunk másoknak is. Ajánlásunk nem hirdetés, a szöveget a munkatársai fogalmazták.