Játék: Reggeltől estig

Egy különleges memóriajáték, melynek legnagyobb erénye, hogy a klasszikus “memorit” ötvözi az órával kapcsolatos tudnivalók játékos gyakorlásával is. Persze, a legjobb emlékezőtehetséggel rendelkező játék nyer a “nap végén”. Szó szerint a nap végén, hiszen a játék főszereplő figurájának, Marcinak egy egész napját kísérhetjük végig a szabályok betartásával.

Játékleírás

Játékleírás

Kattintson a képre a nagyobb méretért!

A játék tartalmaz nem is egyféle játékleírást, könnyített és nehezített pályához is ellát tanácsokkal. A szabály leírása telis-tele humorral, pl. az egyik variációban az a gyermek kezdheti a játékot, akinek a legkülönösebb álma volt. A másik verziót pedig az, aki már reggelizett ebédidőben.

Tesztelés

Rendkívül sokat számít a körítés, minél érdekfeszítőbb a játék, annál valószínűbb, hogy kedvet kapnak a kicsit és szívesebben előveszik máskor is a társast.

És itt nem csak a külsőségekre gondolunk. Pedig a kiegészítők e játék esetében nagyon motiválóak önmagukban is. Egy nagy táblán, központi bemélyedésbe órát helyezünk, még mutatók is szerepelnek, sőt elmozdíthatók, megpördíthetők középen.

A doboz tartalma:

  • 1 játéktábla,
  • 1 óra,
  • 1 játékfigura Marci,
  • 18 kerek képkártya,
  • 8 szögletes memóriakártya,
  • 7 hétalvó-kártya

Ahol az órán számok szerepelnek, ott különböző képek láthatók a táblán. Olyan képek, melyek egy-egy jellegzetes napi teendőről készültek. Ezen kívül memóriakártyák tartoznak a játékhoz, és ami a legviccesebb: hétalvókártyák. Az elnevezések is arra vidámságra és együttműködésre ösztökélnek. Ez kiemelkedően fontos tehát, akkor is, ha a játék nem ennyire vonzó kellékekből áll, mint a Reggeltől estig.

Tesztelés

Jól elkuncogtak a gyermekek a játékórákon a tesztelés során már a kellékek elnevezései hallatán és akkor is, amikor a kezdő játékost a szabály leírás alapján választottuk ki. Mindenki úgy érezte a játékosaink közül, hogy érdemes türelemmel kivárni a sort, mert akkor próbálkozhat emlékezetéből kikutatni, melyik kártya is tartozik a megfelelő napirendi ponthoz, emellett Marci bábuval is léphet, sőt még az óra mutatóját is kezelésbe veheti.

A kivárás tudománya nem erőssége sokszor még a felnőtteknek sem, de ilyen kondíciók mellett szívesen vártak sorukra. Ha olyan gyermekkel játszottunk, akinek nem legnagyobb erőssége a kudarctűrés, akkor a játék arra is lehetőséget nyújt, hogy csapatban, együttműködve, közösen gyűjtsék össze a megfelelő kártyákat.

A társas hatalmas erénye, mint arra már fentebb utaltunk, hogy egy különösen fontos és gyakran csak egészen későn kialakuló képesség fejlesztése is megvalósul a vele való foglalatosság közben. Ez pedig az idői sorba rendezés. Ahogyan az imént utaltunk arra, hogy sok felnőttnek is nehézséget okoz a kudarcok megfelelő kezelése, nos, ugyanígy a felnőtteknek sem mindig sikerül maradéktalanul a hatékony idő beosztás. Ehhez pedig alapvető tudomány magának a napirendnek, illetve az idő mérésének, az órának az ismerete.

Tesztelés közben

Az iskolában sajnos nem mindig jut arra idő, hogy a didaktikusan átadott ismereteken túl játékosan is próbálkozzanak megismerkedni, értelmezni az idő múlásának mérésére szánt eszközt. Ez a játék azonban észrevétlenül edzi az ehhez a nélkülözhetetlen tudáshoz szükséges ismereteket is.

Az idő múlását azért is nagyon nehezen tudja megtanulni a gyermek, mert ez sok esetben igen szubjektív. Van, hogy egy órát egy örökkévalóságnak élünk meg és van, hogy szinte észrevétlenül elillan. Belemélyed egy játékba és hosszasan tevékenykedik, egy öt perces matekleckén meg háromnegyed órán át ábrándozva kínlódik. A játék nem varázsszerszám olyan szempontból, hogy ezek a dolgok nem változnak meg a társastól. De az óra működését és az idő beosztását sokkal jobban fogja tudni érteni és kezelni. Az idői sorba rendezés egyébként nem csak az órával, napok, hetek, hónapok, évszakok stb. kapcsán fontos tapasztalat. Ugyanez szükséges a legegyszerűbb történet értelmezéséhez, feldolgozásához szükségünk van a sorrenddel kapcsolatos képességekre.

Amikor szövegértés feladattal állunk szemben, vagy egy nagyobb lélegzetű tananyagot sajátítunk el, minden részletnek megvan a saját helye, szerepe, sorrendje az egész történetben, egészben. Éppen ezért bátran javasoljuk a Reggeltől estig társast, hiszen rögvest rákaptak az ízére és nagy kedvvel játszottak a játékkal a mi játékóráinkon is a gyerekek. És akkor még itt van az a haszon is, amiről a sorrenddel kapcsolatban fentebb kisebb betekintést nyújtottunk.

Praktikus tanácsok / játékvariációk

  1. Mint tudjuk egy játékkal nem csak úgy lehet / kell játszani, ahogyan a leírása bemutatja. Lehet könnyíteni és nehezíteni és variálni a játékokon. Van, hogy az adott játék kevesebb lehetőséget kínál erre, mert annyira kötött, azonban nem ez a helyzet a Reggeltől estig társassal.
  2. Bátran vegyük elő már akkor is a játékot, ha még a gyermek életkoránál, érdeklődési körénél fogva nem érti pontosan az óra működését. Először csak néhány képet emeljünk ki, melyek a nap sarokpontjain rendszeresen végzett tevékenységet ábrázolják. Ezeket nézzük meg együtt alaposan és beszéljük is át, hogy mi történik a képen és hogy mi azt a családban otthon hogyan szoktuk kivitelezni. Pl. mi történik ébredésnél, ki ébred a családban legelőbb, hogyan zajlik a fürdés, mi történik elalvás előtt közvetlenül stb. Így hangsúlyosabban szóba kerülnek a napirend alapvető mozzanatai.
  3. Miután már tisztában van mindezzel a gyermek, bátran kérjük meg arra, hogy az összekevert, kezébe adott képeket állítsa megfelelő sorrendbe, ahogyan vele is nap mint nap meg szoktak történni ezek a tevékenységek.
    Jó móka az is, hogy kirakunk a mozzanatokból egy hibás sorrendet – pl. fogmosás után vacsorázunk – majd megkérjük, állítsa helyes sorrendbe a képeket.
    Jó móka a képeket egyeztetése is – a kerek képeket a vonatkozó szögletes képekkel össze lehet párosítani.
  4. Az óra nélkül is lehet a képekkel memóriajátékot játszani. Sőt kezdetben kevesebb elemszámmal, de a klasszikus memóriajáték a bevezető ehhez a komplexebb társashoz. Aztán lehet bővíteni az elemszámot. Mindig arra ügyeljünk, hogy legyen arányban a játék hossza a gyermek figyelmi terjedelmével. Ha túl sok képpel betemetjük, elfárad a figyelme és ezzel egy időben, elveszti a lelkesedését is. És akkor jó időre el is tehetjük a játékot, mert úgy néz majd rá, mint amit nagyon unalmasnak tart.
  5. Az óra tanulásához remek móka a nagy tábla, rajta  a mutatókkal.
    Mondanunk sem kell, hogy kezdetben az egész órákat mutassuk meg a gyermeknek, aztán később szabdaljuk kisebb mértékegységeire az idő mérését a mutatók segítségével.
  6. Önmagában az is jó játék, ha a képeket párosítjuk ahhoz az időponthoz, amikor rendszerint sort kerítünk ezekre az elfoglaltságokra. Ehhez azonban a fentebb leírt pontokban összegzett tudással (napirendi történések, idő múlása az órán is figyelemmel kísérve) már rendelkezni kell.
  7. Kirakunk egy képet és arra kérjük a gyermeket, hogy állítsa arra az időpontra az órát, amikor arra a tevékenységre sort szoktunk keríteni, amit a kép ábrázol.
  8. Vagy fordítva: állítsuk be az időpontot tetszőlegesen, és kérjük meg arra, hogy a képek közül válogassa ki azokat, melyek azt ábrázolják, amit abban az időpontban szoktunk végezni.

Forgalmazó

Rendelje meg most: Reggeltől estig (6 875 Ft)

HABA játékbolt és nagykereskedés
1126 Budapest, Csörsz u. 7.
Tel.: (+36-30) 791-5858
Honlap: www.dione.hu
Facebook: HABA mintabolt és nagykereskedés

(X) A játékajánlót a Dioné Kft. megbízásából készítettük. Kizárólag olyan termékeket ajánlunk a szülők és gyermekekkel foglalkozó szakemberek figyelmébe, amelyeket kipróbáltunk, értékesnek tartjuk és ezért jó szívvel ajánlunk másoknak is. Ajánlásunk nem hirdetés, a szöveget a munkatársai fogalmazták.