Játék: Első társasom – Horgászjáték

Egy igazán jól kitalált társasjátékot ajánlunk kisebbeknek. Garantált siker az ügyességet is igénylő horgászat, és az örömteli játék közben megannyi fontos képesség fejlődik.

Tovább >>>

Játék: Reggeltől estig

Egy különleges memóriajáték, melynek legnagyobb erénye, hogy a klasszikus “memorit” ötvözi az órával kapcsolatos tudnivalók játékos gyakorlásával is. Persze, a legjobb emlékezőtehetséggel rendelkező játék nyer a “nap végén”. Szó szerint a nap végén, hiszen a játék főszereplő figurájának, Marcinak egy egész napját kísérhetjük végig a szabályok betartásával.

Tovább >>>

Ötcsillagos családi élmény: HAVASI SYMPHONIC 2013

Abban a megtiszteltetésben volt részünk, hogy részt vehettünk a karácsony előtti HAVASI SYMPHONIC Aréna koncert délutáni családbarát előadásán. A páratlan élményről számolunk be a cikkben, de nem az “utca zenekritikusaként”, hanem szülőként, illetve — szakmai ártalom — gyermekekkel foglalkozó pedagógusként is.

Tovább >>>

Játék: Borsószem hercegkisasszony

ajanlo-jatekteszt-haba-borsoszem-nyitokep

“Spiel gut” díjjal kitüntetett, lenyűgöző ügyességi játék egy varázslatos Andersen mese alapján. A kis hercegkisasszony ágyát kell előkészíteni, ami nem egyszerű feladat, de a tapasztalataink szerint teljesen elvarázsolja a kicsiket.

Tovább >>>

Játék: Gyümölcsöskert

.ajanlo-jatekteszt-haba-gyumolcsoskert-nyitokep

Anneliese Farkashovsky különleges játékötlete alapján a HABA-tól megszokott minőségű társasjáték, gyönyörűen kidolgozott és illusztrált tartozékokkal. A gyümölcsös társas egyik legnagyobb innovációja és különlegessége, hogy a játékosok közötti kooperáció, együttműködés fejlesztésére kiválóan alkalmas, így nagyszerűen fejleszthető vele az egyik legfontosabb képességterület: a szociális érettség.

Tovább >>>

Sindelar-módszer?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A kérdésem a következő lenne 5,5 éves, siket, de integráltan óvodába járó, cochlearis implantációs műtét után jól halló kislányommal kapcsolatosan: a logopédus az óvodában tegnap egy Sindelar-vizsgálatot végzett, melynek eredménye a vizuális, akusztikus észlelés terén jól fejlett, magas szintű terület, a vizuális figyelem, vizuomotoros koordináció és a téri orientáció területén szintén jól fejlett, magas szintű eredményt ért el. Azonban az akusztikus figyelem, a verbális-akusztikus emlékezet és a vizuális-szeriális emlékezet terén gyengén fejlett eredményt ért el. Ez utóbbi területek fejlesztőek lennének, mely a nyáron az óvodai zárás miatt nem megoldott, ehhez kérnék tanácsot és segitséget: Önöknél van-e (Óbudához lakunk közel) ehhez megfelelő felkészültségű szakember, aki foglalkozna kislányommal, valamint engem is megtanítana a megfelelő terápiára? Válaszát előre is köszönettel: Tímea

Tovább >>>

Sindelar fejlesztés

KÉRDÉS: Tisztelt Gergo! Szeretnem a segitseget kerni egy szindellar fejlesztesi program kidolgozasahoz.mivel most sajatitom el a modszert meg nem rendelkezem kello gyakorlattal.a kis fiu het eves, a vizsgalatra a tanito neni javasolta ugyanis a tunetek alapjan viselkedes-magatartasi zavarral kuszkodo gyerekrol van szo.az oran nyugtalan, nem bir egy helyben ulni, kapkod, mindenhez hozza nyul, ha a tanito neni fegyelmezi akkor a kis fiu nevet, figyelmetlen, mindenhova felmaszik, ugrabugral. emlekzete nagyon jo, okos,ertelmes kis fiu, konnyen elsajatit mindent. a vizsgalatkor tobbszor kellett szunetet tartanom mivel gyakran elfardt.a feledatoknal gyakran utasitasok nelkul cselekedett, mindenhez hozza nyult, a kis kartyakat elmozditotta, stb… a vizsgalo eljaras eredmenyei alapjan az elrejtett alakok felismeresekor a vizualis diszkriminacio teren ill. akusztikus diszkriminacio teren gyenge szintet ert el.a beszed motorika es a teri orientacio teren is.az intermodalis szerialis emlekezete kozepes, a tobbi terulet megfelelo szintu, a figyelem tartossagat vizsgalo proba is megfelelo szintu. a kis fiu jelenleg logopediai terapian vesz reszt az ,,R” hang kijavitasa miatt. szeretnem meg kerdezni, hogy a fejlesztest honnan erdemes eloszor kijelolni, ill. lehet-e a viselkedes-magatartasi zavar oka a gyenge alak hatter differencialas?mivel feltetelezesem szerint igy probalja potolni a hianyzo ingereket, tappintas, mozgaserzekeles, haptikus erzekelessel mivel nem tudja a sokfele inger kozul kivalasztani a lenyegeset ezert plusz informaciokra van szuksege. segitseget koszonom elore is. laura P.s. Elnezest kerek a hibas megnevezesert,sajnos epp nem volt internetem es telefonon keresztul diktaltam le egy ismerosomnek a levelem, igy o irta meg helyettem. Azota mar megcsinaltam a fejlesztest, remelem jol. Ez lesz a zarodolgozatom, amihez megkapom majd a Sindelar jogositvanyt. Koszonettel, Laura

Tovább >>>

Iskolaválasztás többnyelvű gyermek számára

KÉRDÉS: Kedves Bordás Gergő! Családommal külföldön, francia nyelvterületen élünk. 5 és fél éves kisfiam jövőre esedékes iskolaválasztása miatt fordulok Önhöz. Kisfiam anyanyelve a magyar (GEKKO-ban történt felmérés alapján korának megfelelően, választékosan beszéli), azonban olaszul és franciául is jól beszél (a család egy része olasz). Mindeddig úgy tűnik, nagyon szépen megbirkózott a soknyelvűség kihívásaival, azonban az iskolaválasztás nagy fejtörést okoz számomra. Van lehetősége magyar nyelvű iskolába menni, amely fokozatosan, 7-8. osztály körül válik kétnyelvű oktatássá (magyar-francia), addig az anyanyelven van a hangsúly. A másik verzió egy francia-angol kétnyelvű iskola. Ez utóbbi nagyon sok szempontból szimpatikusabb iskola. Kicsi, családias, a szülőkkel partneri viszonyban dolgozik, fejlesztőpedagógiai elemekkel vegyített tanterve van, naponta pszichomotoros torna, a nagyobbaknak sportfoglalkozások, sakk, komolyzene hallgatás, színjátszás. És nem versenyistálló jellegű szemlélet, hanem a gyermeket mindig csak saját teljesítményéhez méri, szilárd erkölcsi alapokra nagy hangsúlyt fektet és kis osztálylétszámmal dolgozik. A probléma csak az, hogy attól félek, ennyi nyelv és a végén nem lesz igazi anyanyelve a gyermeknek. Mi a véleménye? Üdvözlettel: Patrizia

Tovább >>>

Logopédus, védőnő, gyermekorvos szerint túllaggódom. Tényleg?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A kisfiam 26 hónapos.Normál szülésből született 42.hétre normál súllyal és hosszal.( 3300 gramm 56 cm). Az újszülött osztályon is részt vett hallásvizsgálaton, látás vizsgálaton, semmi bajt nem észleltek nála. Szépen fejlődött mozgásában mindig pont a szakirodalom szerinti időpontokban érte el a következő lépcsőket. A mozgása mindig is nagyon ügyes volt, kicsinek 5-6 hónapon keresztül csak mászott tökélyre fejlesztve a technikát :) 14 hósan indult el egyedül, viszont egyszer sem kellett mögötte állni vagy vezetgetni, mert nagyon magabiztos volt. Nyugodt érdeklődő csecsemő volt, igazi “könnyű baba”. 18 hós kora körül már elkezdtem aggódni, mert egyáltalán nem beszél! Egyetlen egy szót sem mond, pedig nagyon figyelek, hátha ki tudok venni vmit a “gajdolásból” de nem… És semmit nem fejlődött etéren. A következő hangsorokat ismételgeti : ta-ta-ta dei dei eáááőőő bimbim dete dete tes és ezek változatai. Az összes magánhangzót “képzi” de egyszerűen nem lesznek szavak belőle. Próbálom figyelni, hátha valamihez köthető egy egy hangsora, de nincs benne semmi rendszer. Egésznap vele vagyok, nálam többet senki se figyeli, mégse látok fejlődést. Közben megszületett 2 hónapja a kistesója, szereti, simogatja, sose bántotta még. Nem lehet hogy ez is baj, hogy nem tudja kifejezni a nem tetszését a babával szemben? Mert amúgy meg egy pár hónapja kitört az igazi dackorszak nálunk is (ami nagyon furcsa volt az én kedves, nyugis babámból egy akaratos, követelődző, agresszív kisgyerek lett.:( ) és sokszor frusztrálódik emiatt, hogy nem értjük mit szeretne, “beszél” ezen a halandzsa nyelven és ha nem jövök rá mit is szeretne, akkor földhöz vágja magát, meg azt ami épp a keze ügyében van. Kérdeztem már logopédustól (neten) hova fordulhatnánk, ő megadott két telefonszámot a nevelési tanácsadóhoz Székesfehérváron. De egyik szám sem működik. A mi védőnőnk szerint túlaggódom, a gyerekorvos is csak annyit mondott, hogy az ő gyereke is csak 3 évesen kezdett beszélni, és még majd meg is unom, annyit beszél. Hát én pedig nagyon aggódom, hiszen egy egyéves szintjén van kb. a fiam beszédben. Korábban olvastam ezen a honlapon a Nevelési Tanácsadók elérhetőségét, de nem találom azóta. Lehet hogy tényleg semmi baj nincs, és az én fiam egyszerűen csak lassabban fejlődik, de szeretném, ha ezt vmi szakértőtől hallanám. Köszönöm segítségét előre is! Üdvözlettel: Noémi

Tovább >>>

Másfél éves lányom beszéde el van maradva?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Kislányom most lett másfél éves. A 40. hétre született, problémamentes terhesség és szülés után. A mozgását tekintve mindent csinált -kúszás-mászás stb- és elég hamar már 10 hónaposan egyedül ment. Jelenleg az aktív szókincse kb 30 szó, -ezeket tisztán használja- mindent megért és megértet, még idegenekkel is. Mondatokat még nem mond, maximum: anya gyere, apa el, nem kérem, tehát csak egyszerűbb, rövidebb “mondatokat”. A védőnőnk szerint már folyamatosan kéne beszélnie. Én úgy tudom, hogy 3 éves korban “kell” folyamatosan beszélni a gyereknek és ebben is igen nagy eltérések lehetnek. A többi kis társa még ennyit sem beszél, 2 lány van aki talán többet, de túlzás lenne azt állítani, hogy folyamatosan. Gekkóba is járunk -a társaság miatt:-)- és ott sem mondták, hogy le lenne maradva, sőt általában 2, 3 évesekkel van egy csoportban, mert tényleg “nagyon értelmes”. Kérdésem az lenne, hogy valóban el vagyunk-e maradva és ha igen milyen fejlesztést javasol.  Várom mielőbbi válaszát. Köszönettel: Éva.

Tovább >>>