Játék: Első társasom – Horgászjáték

Egy igazán jól kitalált társasjátékot ajánlunk kisebbeknek. Garantált siker az ügyességet is igénylő horgászat, és az örömteli játék közben megannyi fontos képesség fejlődik.

Tovább >>>

Milyen iskolát javasolnak mutista lányom számára?

KÉRDÉS: Zsófi lányom 6 éves, és sajnos mutista. A következő problémával kapcsolatban szeretném tanácsát kérni. Tavaly a helyi óvodában már a mutizmusa fenn állt, de az ottani óvónő erre nem hívta fel a figyelmünket, sőt észre vettük, hogy a lányom nem szereti ezt az óvónénit, és sajnos oda jutottunk, hogy ovit váltottunk. Mivel vidékiek vagyunk, a közeli városba hordjuk át a lányomat oviba. Itt ebben az oviban hívták fel a figyelmünket arra, hogy a kislányomat pszichológushoz kellene vinni, mert bár látják hogy okos, de sajnos nem beszél. 2008.októbere óta járunk pszichológushoz, de semmi változást nem tapasztaltunk. Viszont a lányom ezt az ovit szereti, és az óvónőkről is szeretettel beszél épp úgy, mint a gyerekekről. De sajnos most egy olyan helyzetben vagyunk, amit nem tudunk megoldani, és ebben kérnénk az Ön tanácsát. Jövőre megy iskolába. Ezt az évet még a városi oviban kezdi, de a jövő évtől félünk, mert nem tudjuk mi volna a helyes. Beíratni a helyi iskolába a régi ovistársaihoz (ezekkel a gyerekekkel nem igazán szeretett lenni, mert a régi óvónő ellene hangolta a gyerekeket) vagy írassuk be egy városi iskolába és 8 éven keresztül vonatozzunk Vele? Nem megterhelő a minden napos utazás (mi a várostól kb.10 km.-re lakunk)? Nem zárkózik be még jobban a lányom? Annyira tanácstalanok vagyunk! Félünk, hogy itt a helyi iskolában hogyan fogják fogadni. Annyira érzékeny kislány. Eszünkbe jutott, hogy az idei évet kezdjük itt a helyi oviban, hogy az iskolába az ovis társakkal könnyebb legyen az iskolakezdés. Megkérdeztük mit szeretne. Sokáig gondolkodott és azt válaszolta, hogy – jövök a régi oviba, mert itt jó játékok vannak, de megyek majd a városi oviba is, mert ott vannak az aranyos gyerekek és óvónénik. Ebből arra következtettünk, hogy az itteni ovihoz csak tárgyak kötik, de a városi ovihoz viszont személyek. Úgyhogy ezt a témát itt be is fejeztük.(A városi ovi marad.) De hogy jövőre mi lesz, mi volna helyes út, azt nem tudjuk. Válaszát és tanácsát előre is nagyon köszönöm!

Tovább >>>

Mutizmusban szenvedő lány terápiájának tapasztalatai

KÉRDÉS: Az én lányom születése óta mutizmusban szenved. Először négy éves korában diagnosztizálták. Addig senki nem hitte el (bele értve a családot is), hogy tud beszélni. Az óvodában nagyon sok gondot okozott a dolog. Tehetetlenül álltak az óvónénik a problémánkkal szemben. Végül kb. 5 és fél évesen kikötöttünk egy pszichológusnál és egy HRDG terápián, ahol mozgás közbeni versikék adták meg a kezdő lökést nekünk. Labdát dobált és számolt…stb. Ez elterelte a figyelmét arról, hogy ő beszél. Később a pszichológus által jött a bábjáték, ami mesefigura hangon átvette az ő mondatait. Hirtelen cica hangon megszólalt a maci a kezében: Csókolom és így tovább. Ma 9 évesek vagyunk. Válogat. Előre megszoktuk beszélni, hogy ő most mindenképp beszélni fog. Erre azt mondanák mások hogy nem kell erőltetni és hogy nincs igazam. Ez így is volt. Nem szóltam rá direkt a szakember hatására. Most már viszont vannak olyan élethelyzetek amikor muszáj ezt követelnem, mert bevált. Ha szólok neki előre és tisztázzuk, akkor ugyan magától nem szólal meg, de biztosan válaszol ha megszólítják. De erőltetni nem szabad, mert minél jobban fel van rá hívva a figyelmük annál biztosabb, hogy visszahúzódnak. A mi helyzetünk annyiból szerencsés, hogy a kislányom képes felnőtt módjára gondolkozni bizonyos helyzetekben. Így történt ez az egész terápia alatt. Ő is sírások közepette ismerte be,hogy nagyon rossz hogy mások süket-némának csúfolják, és hogy csak úgy arrébb lökik, hisz ő úgysem mondja el azt senkinek. Ezért van hogy amikor figyelmeztetem rá, hogy most feladat van (mert ez igen is mindennap egy küzdelem) akkor teljesít és így ő is jól érzi magát. Incselkedik, nevet, csipkelődik és észre sem veszi, megszólal. Remélem tudtam segíteni másoknak. Ugyanakkor nekem az a véleményem, hogy nem lehet meggyógyulni ebből a betegségből, csak enyhíteni lehet a tüneteket.

Tovább >>>

Kisfiam csak a szavak elejét mondja

KÉRDÉS: Kisfiam csak a szavak elejét mondja. Persze vannak rövidebb szavak amiket szépen kimond (tej, busz, gyere stb). Normális az ő korában hogy csak az elejét mondja a szavaknak? Magától fejlődik e majd tovább a beszéde, vagy fejlesztésre szorul? Ha normális hogy csak az elejét mondja akkor meddig normális? És még egy kérdés, miért csak az elejét mondja vajon? Kisfiam okos kedves gyerek, mindennap mondókázunk, játszóra járunk, mesekönyveket nézegetünk. Sokat foglalkozunk vele. Tulajdonképp a szókincse nagy, csak hát az elejét mondja szinte mindennek.

Tovább >>>

Másodikos kisfiú nem szólal meg. Mit javasolnak?

KÉRDÉS: Iskolankaba erkezett az osz folyaman ( novemberben) egy kisfiu,aki most a II-ik osztalyba jar, 8 eves. A kisfiu Olaszorszagban tanult,ott jarta az elso osztalyt is.Tudomasunk szerint,ott szuletett.Vegyes hazassagbol szarmazik, anyukaja magyar ,apukaja roman.Sajnos a szulok elvalatak es a kisfiut hazahoztak az anyuka szulovarosaba,ahol a nagyneni felugyelet alatt van.Egy igen jo kepessegu kisfiurol van szo,az olasz tanulmanyi eredmenyei is jeles minositesuek,eminens tanulo. A kisfiu beszeli a magyar nyelvet is,valoszinuleg hogy erti a roman es az olasz nyelvet is.Iskolankba kerulese utan a kisfiu nem beszel es a tudomasunkra jutott informaciok alapjan ,eddig sem beszelt.Tehat az olasz iskolaban sem. Az iskola kapujaig beszelget a nagynenivel, es otthon is de mar az iskolan belul nem.Mindent megert,feladatokat utasitasra elvegez,szamtani muveletetket is megold.gesztusokkal ,mimikaval kommunikal,jatszik a gyerekekkel,hangosan nevet egy- egy iskolai babjatekon.Tarsai segitik ot, szivesen jatszanak vele, befogadtak,nagyon jo a hangulat az osztalyban,integralt osztalyrol van szo. Az osztalytarsai mar kezdetben is rajzzal segitettek peladul hogyan lehet eljutni az iskolaig,hol fog ulni stb. kerdesunk hogy milyen jellegu fogalalkozasba lenne jo ha resztvenne a kisfiu,Lehetoseg van fejleszto foglalkoztatasra,az iskolankban vannak fejleszto tanarok.iskolapszichologus,logopedus.A fejleszto tanarok reszerol lehetoseg lenne egy kiscsoportban megszervezett jatekos szorongasoldo programon resztvenni, peldaul a dramapedagogia modszereivel.Szeretnenk tudni,hogy ennek a kisfiunak inkabb egyeni vagy kiscsoportos tevekenysegre lenne igenye. Koszonjuk a valaszat,a fejleszto tanarok!

Tovább >>>

Kislányom dadogni kezdett. Mit tegyünk?

KÉRDÉS: Van egy két és fél éves kislányom, aki két éves kora óta beszél. Szépen, tisztán, folyékonyan. Sok mondókát mond és verset is tud egy néhány hosszabbat! Vagyis csak tudott, mert körülbelül egy hete elkezdett dadogni. Azon a héten nem jártunk bölcsibe, mert köhögés miatt itthon tartotta. Otthon nyugodt, kiegyensúlyozott életet élünk a férjemmel és a 6 éves testvérével. Körülbelül egy hete vettem észre, hogy hebeg! Ez még nem volt dadogás, és nem is tulajdonítottam neki nagy figyelmet . Eltelt egy hét, és oda jutott hogy egy-egy mondat kimondása minden szó hosszú dadogás közepette hosszú perceket vesz igénybe! Azóta sokat olvastam a gyerekkori dadogásról, a kiváltó okokról, és értetlenül állok az eset előtt. A gyermek leginkább velem van, még itthon vagyok vele hároméves koráig. Semmi nem történt, amit esetleg traumának minősíthetnénk!. Nem esett le, nem ijedt, vagy ijesztettük meg, a bátyja olyan szelíd természetű, hogy meg sem fordult a fejemben, hogy esetleg az õ irányából érhette valami. Nagyon tragikusan éljük meg ezt a férjemmel, nem tudjuk mitévők legyünk. Keressünk szakembert, vagy várjunk hátha ahogy jött el is múlik. Kétségbe vagyunk ám esve rendesen. Mi debreceniek vagyunk, már arra is gondoltam, hogy esetleg a helyi Gekkó-nál keressünk fel valakit ezzel kapcsolatban. Igazából nem tudom, hogy pszichológiai vagy logopédiai a probléma? A napok múlásával nem hogy “javulna, de szerintem romlik a helyzet a beszéddel kapcsolatban. A sok sikertelen próbálkozások során elfogy a levegője, kapkod a levegő után, még nehezebben tudja mondani a szavakat. A dadogás egyébként mindig a szó elején van, a kérdő mondatoknál főleg! Ha indulatosan vagy izgatottan szeretne szólni, sokszor nem is sikerül kifejeznie magát! Mi tévők legyünk? Egy aggódó család.

Tovább >>>

Nyelvi fejlődés a baba első évében

Nem vitatható, hogy a beszéd és a nyelv fejlődése szempontjából léteznek un. optimális fejlettségi szintek. A folyamatot szigorú sorrendi kötöttség jellemzi, mindenek előtt a hallási figyelemnek kell megfelelő szintre eljutnia. Már a méhen belüli életben csontvezetéssel, illetve a hangrezgések felfogásával elkezdődik az auditív ingerek felfogása.

Tovább >>>