7 tantárgyból megbukott. Hová fordulhatok?

KÉRDÉS: Tisztelt Uram! Nem tudom, hogy itt segítséget kaphatok-e de úgy gondoltam, hogy azért megpróbálom. A gondom a következő: van két gyermekem az egyik 7 és fél éves a másik 16. A 16 évessel komoly problémáink vannak a tanulással. Most másodjára járja a 9. osztályt mivel tavaly 7 tantárgyból megbukott. Most félévkor már 4-ből. Soha nem gondoltuk volna, mert mindenki jóeszű gyereknek tartja. Azt hittem, hogy rosszul nevelem ezért sokmindent megpróbáltam. Voltam szigorú, kedves, kiabáltam, büntettem, beszélgettem és még sorolhatnám. Most úgy érzem csődöt mondtam, hogy vajon hol ronthattam el. De azt is figyelembe szeretném venni hátha valamiért nem megy neki és hiába küzdünk. Nagyon kérem ha van tanácsa vagy ötlete, hogy hova lehetne fordulni a problémámmal segítsen. Egy nagyon aggódó szülő: Csilla

Tovább >>>

Nehezen megy a matematika – hogyan lehetne ezt megoldani?

KÉRDÉS: A kislányom 12 éves és elég nehezen megy neki a matematika. Sok dolgot el kell magyarázni sokszor és akkor is elég nehezen érti meg főleg a logikai feladatok mennek nehezen és az osztás. Kérek segitséget hogy lehetne ezt megoldani. köszönöm. Krisztina

Tovább >>>

Értelmileg akadályozott kislány oktatása, fejlesztése

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Szakmai tanácsot szeretnék kérni egy középsúlyos értelmileg akadályozott kislány ügyében. Jelenleg egy általános iskola integrált osztályában tanul második osztályban. A szülők mindent megtesznek gyermekük fejlődése érdekében, talán túlzottan is. Hetente négy alkalommal fejlesztő pedagógusok egyéni fejlesztésben részesítik az iskolai tanórák alatt, illetve azután is, de így is naponta 4-5 órát ül iskolapadban, ami szerintem megterhelő, jár az iskolai tornaórára és külön még gyógytornára is, valamint tánckörre és varrókörre is. A hozzátartozók meglátása szerint logopédiai foglalkozása is szükség lenne. A jelenleg a nyugdíjas nagymama is sokat foglalkozik a kislánnyal, aki tanítónőként dolgozott. Most még orvosi ajánlásra pszichológushoz is kellene járnia, aki rendszeresen beszélget vele, mivel mostanában rángatózik, éjszaka nyugtalanul alszik. Nem sok ez, ennyi program ennek a kislánynak? A pszichológiai foglalkozás is hasznos, de véleményem szerint egy átlagos mentális képesség szükséges ahhoz, hogy rendre betudja tartani az ott átbeszélteket. Nagyon aranyos kislányról van szó, de attól tartunk, hogy ilyen sok hatás alatt összeomlik. Tovább >>>

Milyen játékokkal fejlesszem?

KÉRDÉS: Üdvözlöm! Amikor már jár, lépcsőn felmászik ill. letolat, 5-6 szót használ stb. 15 hónapos, milyen játékokkal tudom őt a legjobban segíteni? Nem akarom elvenni a kenyerét, de jelenleg nem állok olyan jól, h. a babaúszás mellett még havi 20.000 Ft-ért elvigyem Önökhöz, bármennyire is szeretném. Előre is köszönöm, Krisztina

Tovább >>>

Sindelar-módszer?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A kérdésem a következő lenne 5,5 éves, siket, de integráltan óvodába járó, cochlearis implantációs műtét után jól halló kislányommal kapcsolatosan: a logopédus az óvodában tegnap egy Sindelar-vizsgálatot végzett, melynek eredménye a vizuális, akusztikus észlelés terén jól fejlett, magas szintű terület, a vizuális figyelem, vizuomotoros koordináció és a téri orientáció területén szintén jól fejlett, magas szintű eredményt ért el. Azonban az akusztikus figyelem, a verbális-akusztikus emlékezet és a vizuális-szeriális emlékezet terén gyengén fejlett eredményt ért el. Ez utóbbi területek fejlesztőek lennének, mely a nyáron az óvodai zárás miatt nem megoldott, ehhez kérnék tanácsot és segitséget: Önöknél van-e (Óbudához lakunk közel) ehhez megfelelő felkészültségű szakember, aki foglalkozna kislányommal, valamint engem is megtanítana a megfelelő terápiára? Válaszát előre is köszönettel: Tímea

Tovább >>>

Sindelar fejlesztés

KÉRDÉS: Tisztelt Gergo! Szeretnem a segitseget kerni egy szindellar fejlesztesi program kidolgozasahoz.mivel most sajatitom el a modszert meg nem rendelkezem kello gyakorlattal.a kis fiu het eves, a vizsgalatra a tanito neni javasolta ugyanis a tunetek alapjan viselkedes-magatartasi zavarral kuszkodo gyerekrol van szo.az oran nyugtalan, nem bir egy helyben ulni, kapkod, mindenhez hozza nyul, ha a tanito neni fegyelmezi akkor a kis fiu nevet, figyelmetlen, mindenhova felmaszik, ugrabugral. emlekzete nagyon jo, okos,ertelmes kis fiu, konnyen elsajatit mindent. a vizsgalatkor tobbszor kellett szunetet tartanom mivel gyakran elfardt.a feledatoknal gyakran utasitasok nelkul cselekedett, mindenhez hozza nyult, a kis kartyakat elmozditotta, stb… a vizsgalo eljaras eredmenyei alapjan az elrejtett alakok felismeresekor a vizualis diszkriminacio teren ill. akusztikus diszkriminacio teren gyenge szintet ert el.a beszed motorika es a teri orientacio teren is.az intermodalis szerialis emlekezete kozepes, a tobbi terulet megfelelo szintu, a figyelem tartossagat vizsgalo proba is megfelelo szintu. a kis fiu jelenleg logopediai terapian vesz reszt az ,,R” hang kijavitasa miatt. szeretnem meg kerdezni, hogy a fejlesztest honnan erdemes eloszor kijelolni, ill. lehet-e a viselkedes-magatartasi zavar oka a gyenge alak hatter differencialas?mivel feltetelezesem szerint igy probalja potolni a hianyzo ingereket, tappintas, mozgaserzekeles, haptikus erzekelessel mivel nem tudja a sokfele inger kozul kivalasztani a lenyegeset ezert plusz informaciokra van szuksege. segitseget koszonom elore is. laura P.s. Elnezest kerek a hibas megnevezesert,sajnos epp nem volt internetem es telefonon keresztul diktaltam le egy ismerosomnek a levelem, igy o irta meg helyettem. Azota mar megcsinaltam a fejlesztest, remelem jol. Ez lesz a zarodolgozatom, amihez megkapom majd a Sindelar jogositvanyt. Koszonettel, Laura

Tovább >>>

Kislányom kikészített idegileg

KÉRDÉS: Jó napot, Beáta vagyok. A kislányom most töltötte a 3. életévét és mostanra már idegileg teljesen kikészített. Egy percre se tud megülni, sehova nem tudok vele elmenni, mindenkinek csak a bosszúságot okozza. Azonkívül borzasztóan okos gyerek. Mindent pillanat alatt megtanul. Viszont inkább lenne egy kicsit butácskább, de jó gyerek. Izeg-mozog, neki ez is kell, az is kell, még evés közben is egyfolytában jár a lába. Tudja, hogy nem szabad megcsinálni és mégis a mi bosszantásunkra megcsinálja. Nem árulkodik ha más gyerek elveszi tőle a játékát, kéri tőle vissza, és ha az nem adja megveri. Próbáltam már szépen is vele beszélni, de nem igazán jártam sikerrel. Mintha a verés helyre tenné. Mármint ha adok neki egy pofont, mikor már teljesen fel van pörögve. Mintha észhez térne. Sajnos azt hozzá kell tennem, hogy a férjem katona és a kőkemény fegyelem uralkodik otthon. Derékszög párhuzam minden, és a gyereket is igy akarja nevelni, ami persze nem baj, pl hogy ne hagyja szét a játékait, a ruháit, koszos, sáros cipővel nem rohanunk be a lakásba, de már néha túlzásba viszi. Sokszor veszekszem emiatt vele, de megmondta, hogy ő ezt a nevelést kapta és ezt fogja tanítani a gyereknek is. Lehetséges,hogy a gyerek viselkedésére kihat a mi veszekedésünk is. Mert ha én összeveszek a párommal sajnos a gyerek issza meg a levét, hisz utánna már hozzá se tudok szépen szólni. Mit tegyek, teljesen elfáradtam, már csak a munkahelyemen érzem jól magam, és nem tudom örömöm lelni a gyermekemben sem, pedig az életem értelme.

Tovább >>>

Éjszakai bepisilés

KÉRDÉS: Jó napot! Kicsi fiam októberben lesz 4 éves. Már 1 évig teljesen pelusmentesek voltunk mikor is éjszakánként újra elkezdett bepisilni. Már orvosilag kivizsgálták és minden eredmény szerencsére negatív lett. De már négy hónapja nem változik semmi. És csak éjszakánként. A következő véleményeket már hallottam óvodai beszokás, elköltöztünk stb. de az a baj, hogy mindenki csak azt tanácsolja türelmesen várjunk. De engem nagyon aggaszt és félek, hogy nagy a baj, de nemtudok neki segíteni. Most készülünk egy pszichológushoz, de csak agusztusra tudott időpontot adni. Nagyon várom a szakmai tanácsát! Előre is köszönöm egy kétségbeesett anyuka.

Tovább >>>

Miért nem pisil bilibe?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Januárban volt 2 éves a kisfiam. A szobatisztasággal kapcsolatban szeretnék kérdezni. Kb. két hónapja kezdtem el azt, hogy napközben leveszem kisfiamról a pelenkát, mert elkezdett szólni nekem, ha pisilnie kellett. Már tavaly nyáron is használtunk bilit és nagyon szeretett belepisilni. Mikor levettem róla most a pelenkát, csak akkor szólt, ha alulról teljesen mezítelen volt. Ha már volt rajta egy nadrág vagy egy bugyi, akkor nem. Mindig megdicsértem, mikor pisilt a bilibe és ő is nagyon örült. Mostanra már a problémám, hogy nem csak, hogy nem szól ha pisilnie kell, de direkt nem hajlandó a bilibe vagy a wc-be elintézni a dolgát. Előfordult már az is, hogy mikor mondta, hogy pisilnie kell akkor mentünk a bilihez és elkezdett hisztizni, hogy ő a bilibe nem pisil bele, se a wc-be. Régebben ez nagyon jól működött, szólt és mentünk és pisilt. Mostanában pedig teljesen “kifordult” magából és nem hajlandó se szólni se bilizni vagy wc-ni. Ezzel a problémámmal egy időben kezdődött a mérhetetlen szemtelensége, hisztije és erőszakossága. Irígy és gonosz, ha lehet ezt a szót használni egy két éves kisgyerekre. Visszatérve a bilibe való pisilésre, nem olyan régen azt mondta nekem hogy ő a felmosóvödörbe akar pisilni. Ezt én nem engedtem neki, amire ő nagyon elkezdett sírni, hogy márpedig ő oda akar. Lehet, hogy ez olyan mély nyomokat hagyott benne, hogy ezért dacból nem pisil a bilibe? Nagyon tanácstalan vagyok, nem tudom mit tehetnék. Válaszát előre is köszönöm! Ildikó

Tovább >>>

A felnőttkori diszlexia problémái…

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A tanácsadás rovatot olvasgatva, időben nem éppen ide illő problémám, amellyel most felkeresem. Én már egy felnőtt lány vagyok, és saját problémámmal keresném fel. Még általános iskolában kezdődött a probléma és míg tanulok, végig kíséri utamat és ez a diszlexia. Ez felmérésekkel sajnos nem került kimutatásra, de már ahogy többször olvastam róla, valószínűsíthető hogy ez lehetett az oka az olvasási nehézségeimnek. Gyermekkoromban nagyon nehezen tanultam. Édesanyám türelmével, sok szenvedéssel s az Én könnyeimmel készültek el esténként a házi feladatok. Több esetben is összekevertem a betűket mint pl: o, ó-t, ö, ő-t, u, ú-t, ü, ű-t és a b, d betűvel is voltak gondjaim. Sokáig nem tudtam megjegyezni, hogy melyik a bal és a jobb kezem. Ezek a problémák még az általános iskola alsó tagozatán jelentkeztek, ennek már több mint 20 éve. Akkoriban nem tudom, hogy mennyire volt ismert ennek a problémának a felismerése, feltárása a tanárok körében? Én egy vidéki kis faluban jártam az általános iskolát és ott nem volt ilyen lehetőség mint például szakmai készségfejlesztésre, korai fejlesztésre. Szóval miután elővezettem a történetemet és bátorkodom megkérdezni a következőket. Jelenleg főiskolára járok most voltam 2 éves így már csak 1,5 évem van hátra. Abban kérném a segítségét, hogy hogyan lehetne fejleszteni azt hogy jobban megmaradjanak a fejemben azok a dolgok amiket olvasok, tanulok és hogy a tanulás ne egy fárasztó és nehéz szenvedés legyen a számomra. Még lenne egy kérdésem: Ilyen idősebb korban is végeznek-e, végezhető-e még az állapotfelmérés abban a problémában, hogy valaki valóban diszlexiás-e vagy már ezt korábban kellett volna, még gyermekkorban? Válaszát előre is megköszönve. Köszönettel: Viktória

Tovább >>>