PISA 2012

PISA 2012

Mit tudnak ma a 15 évesek világszerte és hogyan képesek hasznosítani az általános iskolában tanultakat a való életben? Ez derül ki a 2012-es PISA kutatás nemrégiben közzétett eredményeiből. Az országok közötti rangsor alaposan megváltozott 2006 óta, az új éllovasok egyértelműen az ázsiai országok tanulói. A kutatók közvetlen összefüggést látnak a koragyermekkori oktatás és a 15 éves korban végzett PISA felmérések eredményei között.

Tovább >>>

A védőnő tanácsát követve megoldódik a probléma?

KÉRDÉS: Kedves Bordás Gergő! Az én kislányom a 34. hétre 2350g 10/10 Apgar született meg, császáros, most 4 hónapos, 5500g. A védőnő szerint le van maradva a fejlődésben. Sokat mosolyog amikor beszélünk hozzá, felismer amikor hozzá hajolok, a hátán fekve emelgeti, két oldalra fordítja a fejét, kezével lábával csapdos, hason csak jobbra fordítva tartja a fejét és nem emeli, büfizésnél is mindig a vállamhoz dőlve tartja a fejét a kis kezeit pedig lógatja. Szeretném megtudni, hogy mennyire számít ez lemaradásnak tekintettel a koraszülöttségre, és hogy a sok hason fekvéssel, amit a védőnő tanácsolt megoldódik-e a probléma? Válaszát, segítségét előre is köszönöm, Erika.

Tovább >>>

A születés komplikációi kihatnak majd a fejlődésére?

KÉRDÉS: Tisztelt Gergő! Az én babám 36. hétre 6/7/9 Apgar értékkel 3000 grammal született. Sajnos bizonytalan idejű burokrepedés végett kapott egy fertőzést, oxigén hiányos lett, és nem állt át a keringése. Intenzív osztályra került: 4 napig lélegeztették, és 1 hétig volt inkubátorban. Bizonytalan volt az életben maradása. Most 4 hónapos, nagyon figyelmes, mozgékony 6,5kg. A 3. hónapjában megállapították hogy mérsékelt nyaki háti hypotóniája van. Most már nagyon szépen tartja a fejét. Azt szeretném megtudni, hogy mivel kisfiamat 4 napig lélegeztették és hogy ilyen beteg volt, lehet-e bármilyen károsodás az agyában vagy a fejlődésében. Nagyon félek attól hogy betegsége kihat majd a fejlődésére! Köszönettel: Kata

Tovább >>>

Elegendő az otthoni foglalkozás?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Kislányom most 5 és fél hónapos. 4010g 56cm-el születetett császárral. Az első 6 hetes csípőszűrésen azt mondták, hogy kötöttebb a csípője, tornát és terpeszpelenkázást javasoltak. A három hós kontrollon negatívnak találták, és azt mondták, nem kell hordanunk a pelust, és tornázni sem kell már. Ezzel szemben a gyerekorvosunk a 4 hós vizsgálaton azt mondta, hogy ismét kötöttebb a csípője, a combredői asszimetrikusak lettek, illetve egy redő eltűnt a bal combjáról. Azt javasolta, újra tornáztassuk, terpeszpelenkázzuk. Közben megállapította, hogy a nyaka is feszesebb lett, balra nem forgatja a fejecskéjét olyan könnyen és szívesen, mint jobbra, és a fejecskéje is kissé ellapult, mivel háton fekve is innkább jobbra dől a buksija. Erre az orvos azt mondta, támasszam ki neki, ami egy ekkora babánál, lévén, hogy mocorog éjjel, kissé nehézkes. Próbálom oldalt fektetni is, de reggelre mindig hanyatt van, még az elfordulást gátló párnában is. Három hónapos koráig nem nagyon szeretett hason feküdni, most már ügyesen, akár 10-15 percig is elvan hason, eljátszik, megtámasztja és kiemeli magát. Fordulni hátról mindkét irányba fordul, de csak oldalra,hasra még nem, iletve hasról egyszer fordult hátra, de inkább dőlt. Hason fekve körbeforog jobb és bal odalra is. Háton a lábain támaszkodva emeli a fenekét és lépeget. Kúszni, mászni és ülni még nem tud. Jártunk vele Dévényes-szakembernél, ahol azt mondták, nincs szükség kezelésre, otthon lazítsam a csípőjét, nyakát, gyakoroljuk a forgást, mászást, legyen sokat hason. A gyerekorvos szerint is elegendő az otthoni foglalkozás. De bennem van némi bizonytalanság. Egyrészt zavar, hogy a fejecskéje el van lapulva. Nem tudom, hogy ez ennyi idős korban korrigálható e? Az orvos szerint még van kutacsa. Másrészt úgy érzem a fejének kitámasztása nem a teljes megoldás, hiszen a nyakával van gond, ezért tartja mindig ugyanazon az oldalon, illetve most már gyakran majdnem középen. Másrészt még mindig kicsit kiflizik, azaz kissé ferde a tartása, amit nemtudom mivel lehetne korrigálni. Harmadrészt a lábacskáit egyfolytában, egész pici kora óta dörzsöli össze, illetve olyan, mintha rúgkapálna egyfolytában. Hanyatt és hason fekve is. Erre a dévényes szakember azt mondta, szokjon le róla, mert karika lába lesz…???? De hát hogyan szoktassam le róla? Mert ugye, még szót nem fogad… Ön szerint mit tehetnék? Kihez forduljak? Milyen szakembert javasol? Elnézést, hogy kissé bő lére eresztettem, de azt gondolom, hogy minden, mindennel összefügg(het). Várom válaszát! Üdvözlettel, egy paramami.

Tovább >>>

Iskolára felkészítés 1 hónapos kortól

iskolara-felkeszites-1-honapos-kortol-nyitokep

Korunk talán legnagyobb vívmánya, hogy mindenkinek megadatik általános iskolába járni. Az írás, olvasás, számolás készsége, az általános műveltség és az alapvető tantárgyi ismeretek már nem csupán kevesek kiváltsága, hanem mindenki számára lehetőség. Ugyanakkor a jövőnket alapvetően meghatározza, hogyan sikerül teljesíteni a tanulásban. Egyáltalán nem mindegy, hogy bukdácsolunk-e az általánosban, vagy könnyedén vesszük az akadályokat és tovább tudunk tanulni. Aki rögtön az elején lemarad, könnyen behozhatatlan hátrányba kerülhet és a társadalom perifériáján találhatja magát. A józan ész tehát azt diktálja, hogy a gyermekeket alaposan fel kell készíteni az iskolára. A tudomány pedig azt, hogy a felkészítést a lehető leghamarabb racionális megkezdeni.

Tovább >>>

A koragyermekkori programok hatékonysága

Harvard-inbrief-programs-1

A Harvard Center on the Developing Child kiadványa alapján 4 pontban összefoglaljuk, miben rejlik az első évek oktatáspolitikájának hatékonysága. A publikáció több évtizeden át tartó kutatások tanulságait foglalja össze röviden és közérthetően.

Tovább >>>

De mit lehet fejleszteni egy pár hónapos csecsemőn?!

GEKKO-blog-mit-lehet-fejleszteni-egy-par-honapos-csecemon-nyitokep

Gyakran tesznek fel ilyen kérdéseket a munkánk iránt érdeklődő szülők. Sokaknak talán az a képzete egy néhány hónapos gyermekről, hogy fekszik, mint egy darab fa, sokat alszik, olykor sír, akkor vigasztalni kell, vagy megszoptatni. Ezzel szemben a baba első éve a fejlődésének leginkább eseménydús, a jövőjét alapvetően meghatározó időszaka.

Tovább >>>

Kell-e csinálnunk ezeket a tornákat? Vagy menjen magától?

Kérdés: Kislányom, Zsófi egy hét múlva lesz 7 hónapos, 74 cm és 8 kiló. A születése körül minden rendben volt, a kiírt időpont után 3 nappal természetes úton született, 9/10 és 10/10-es Agparral. Már két hónaposan megfogta a csörgőt, 4 hónaposan hasról hátra, majd egy hét múlva hátról hasra fordult. Ezeket gyakorolta pár napig, aztán semmi. 5 hónapos korában a háziorvosunk gyógytornászhoz küldte, mert még nem gurult. A gyógytornász (időpontot későre kaptunk, ekkor már 6 hónapos volt) megállapította, hogy ritka erős kisbaba majd több, mint fél óráig forgatta, gurítgatta, szegény kicsim már üvöltött, persze a gyógytornászt nem hatotta meg (mivel azt mondta, nála minden gyerek üvölt előbb vagy utóbb). “Házi feladatnak” kiadta, hogy ezt minden nap csináljam neki én is itthon, Zsófi viszont az első pár oda-vissza forgatás után sírni kezd (gyógytornász szerint ekkor se hagyjam abba). Nekem viszont megszakad a szívem, így legtöbbször abbahagyjuk. Ha a játékot messze teszem tőle, ahogy még tanácsolták, akkor általában egy ideig próbálja elérni, majd feladja és inkább nézeget. Gurulás helyett azt tapasztaltam, hogy inkább a lábait kezdi maga alá húzni, gondolom, ez már a kúszás-mászás előjele lehet (?). Viszont pár felhúzás után átfordul a hátára és hátrafelé “halad” tovább a hátán…
Mosolygós, vidám baba, nagyon sokat karattyol, sikkangat. Kérdéseim a következő lennének: kell-e csinálnunk ezeket a tornákat, le van-e maradva a kislányom a mozgásban? Hogyan tudnám a fentiek ismeretében mégis valahogyan fejleszteni? Vagy hagyjam, hogy minden menjen a maga útján? Javasolja-e, hogy a Gekko-ba elvigyem, a gödöllői ugyanis egészen közel van (csak ne lenne ennyire megfizethetetlenül drága…)?

Tovább >>>

A GEKKO Pedagógia kompetenciájába tartozó mentális- és viselkedészavarok

A Betegségek Nemzetközi Osztályozásában az ötös számú főcsoportot a mentális és viselkedészavarok jelentik: F00-F99. Ezek közül az először rendszerint csecsemő-, gyermek-, vagy serdülőkorban diagnosztizált zavarok tartoznak a GEKKO Pedagógia kompetenciájába. Tevékenységünk az ismeretterjesztés, szaktanácsadás, prevenció, terápia gyógypedagógus és konduktor szakemberek alkalmazásával.

Tovább >>>

Mikor foglalkozzunk a tanulási zavarral? Korán? Későn?

5 gyermekből 1 tanulási zavarral küzd. Mikor érdemes foglalkozni a problémával? Korán? Vagy későn? Mi értelme van a prevenciónak? Mikor van korán? Mikor van későn? Egyáltalán, miért foglalkozunk mi csecsemők képességeivel? Nem ér az rá az iskolában?

Tovább >>>