PISA 2012

PISA 2012

Mit tudnak ma a 15 évesek világszerte és hogyan képesek hasznosítani az általános iskolában tanultakat a való életben? Ez derül ki a 2012-es PISA kutatás nemrégiben közzétett eredményeiből. Az országok közötti rangsor alaposan megváltozott 2006 óta, az új éllovasok egyértelműen az ázsiai országok tanulói. A kutatók közvetlen összefüggést látnak a koragyermekkori oktatás és a 15 éves korban végzett PISA felmérések eredményei között.

Tovább >>>

7 tantárgyból megbukott. Hová fordulhatok?

KÉRDÉS: Tisztelt Uram! Nem tudom, hogy itt segítséget kaphatok-e de úgy gondoltam, hogy azért megpróbálom. A gondom a következő: van két gyermekem az egyik 7 és fél éves a másik 16. A 16 évessel komoly problémáink vannak a tanulással. Most másodjára járja a 9. osztályt mivel tavaly 7 tantárgyból megbukott. Most félévkor már 4-ből. Soha nem gondoltuk volna, mert mindenki jóeszű gyereknek tartja. Azt hittem, hogy rosszul nevelem ezért sokmindent megpróbáltam. Voltam szigorú, kedves, kiabáltam, büntettem, beszélgettem és még sorolhatnám. Most úgy érzem csődöt mondtam, hogy vajon hol ronthattam el. De azt is figyelembe szeretném venni hátha valamiért nem megy neki és hiába küzdünk. Nagyon kérem ha van tanácsa vagy ötlete, hogy hova lehetne fordulni a problémámmal segítsen. Egy nagyon aggódó szülő: Csilla

Tovább >>>

Értelmileg akadályozott kislány oktatása, fejlesztése

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Szakmai tanácsot szeretnék kérni egy középsúlyos értelmileg akadályozott kislány ügyében. Jelenleg egy általános iskola integrált osztályában tanul második osztályban. A szülők mindent megtesznek gyermekük fejlődése érdekében, talán túlzottan is. Hetente négy alkalommal fejlesztő pedagógusok egyéni fejlesztésben részesítik az iskolai tanórák alatt, illetve azután is, de így is naponta 4-5 órát ül iskolapadban, ami szerintem megterhelő, jár az iskolai tornaórára és külön még gyógytornára is, valamint tánckörre és varrókörre is. A hozzátartozók meglátása szerint logopédiai foglalkozása is szükség lenne. A jelenleg a nyugdíjas nagymama is sokat foglalkozik a kislánnyal, aki tanítónőként dolgozott. Most még orvosi ajánlásra pszichológushoz is kellene járnia, aki rendszeresen beszélget vele, mivel mostanában rángatózik, éjszaka nyugtalanul alszik. Nem sok ez, ennyi program ennek a kislánynak? A pszichológiai foglalkozás is hasznos, de véleményem szerint egy átlagos mentális képesség szükséges ahhoz, hogy rendre betudja tartani az ott átbeszélteket. Nagyon aranyos kislányról van szó, de attól tartunk, hogy ilyen sok hatás alatt összeomlik. Tovább >>>

Sindelar fejlesztés

KÉRDÉS: Tisztelt Gergo! Szeretnem a segitseget kerni egy szindellar fejlesztesi program kidolgozasahoz.mivel most sajatitom el a modszert meg nem rendelkezem kello gyakorlattal.a kis fiu het eves, a vizsgalatra a tanito neni javasolta ugyanis a tunetek alapjan viselkedes-magatartasi zavarral kuszkodo gyerekrol van szo.az oran nyugtalan, nem bir egy helyben ulni, kapkod, mindenhez hozza nyul, ha a tanito neni fegyelmezi akkor a kis fiu nevet, figyelmetlen, mindenhova felmaszik, ugrabugral. emlekzete nagyon jo, okos,ertelmes kis fiu, konnyen elsajatit mindent. a vizsgalatkor tobbszor kellett szunetet tartanom mivel gyakran elfardt.a feledatoknal gyakran utasitasok nelkul cselekedett, mindenhez hozza nyult, a kis kartyakat elmozditotta, stb… a vizsgalo eljaras eredmenyei alapjan az elrejtett alakok felismeresekor a vizualis diszkriminacio teren ill. akusztikus diszkriminacio teren gyenge szintet ert el.a beszed motorika es a teri orientacio teren is.az intermodalis szerialis emlekezete kozepes, a tobbi terulet megfelelo szintu, a figyelem tartossagat vizsgalo proba is megfelelo szintu. a kis fiu jelenleg logopediai terapian vesz reszt az ,,R” hang kijavitasa miatt. szeretnem meg kerdezni, hogy a fejlesztest honnan erdemes eloszor kijelolni, ill. lehet-e a viselkedes-magatartasi zavar oka a gyenge alak hatter differencialas?mivel feltetelezesem szerint igy probalja potolni a hianyzo ingereket, tappintas, mozgaserzekeles, haptikus erzekelessel mivel nem tudja a sokfele inger kozul kivalasztani a lenyegeset ezert plusz informaciokra van szuksege. segitseget koszonom elore is. laura P.s. Elnezest kerek a hibas megnevezesert,sajnos epp nem volt internetem es telefonon keresztul diktaltam le egy ismerosomnek a levelem, igy o irta meg helyettem. Azota mar megcsinaltam a fejlesztest, remelem jol. Ez lesz a zarodolgozatom, amihez megkapom majd a Sindelar jogositvanyt. Koszonettel, Laura

Tovább >>>

A felnőttkori diszlexia problémái…

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A tanácsadás rovatot olvasgatva, időben nem éppen ide illő problémám, amellyel most felkeresem. Én már egy felnőtt lány vagyok, és saját problémámmal keresném fel. Még általános iskolában kezdődött a probléma és míg tanulok, végig kíséri utamat és ez a diszlexia. Ez felmérésekkel sajnos nem került kimutatásra, de már ahogy többször olvastam róla, valószínűsíthető hogy ez lehetett az oka az olvasási nehézségeimnek. Gyermekkoromban nagyon nehezen tanultam. Édesanyám türelmével, sok szenvedéssel s az Én könnyeimmel készültek el esténként a házi feladatok. Több esetben is összekevertem a betűket mint pl: o, ó-t, ö, ő-t, u, ú-t, ü, ű-t és a b, d betűvel is voltak gondjaim. Sokáig nem tudtam megjegyezni, hogy melyik a bal és a jobb kezem. Ezek a problémák még az általános iskola alsó tagozatán jelentkeztek, ennek már több mint 20 éve. Akkoriban nem tudom, hogy mennyire volt ismert ennek a problémának a felismerése, feltárása a tanárok körében? Én egy vidéki kis faluban jártam az általános iskolát és ott nem volt ilyen lehetőség mint például szakmai készségfejlesztésre, korai fejlesztésre. Szóval miután elővezettem a történetemet és bátorkodom megkérdezni a következőket. Jelenleg főiskolára járok most voltam 2 éves így már csak 1,5 évem van hátra. Abban kérném a segítségét, hogy hogyan lehetne fejleszteni azt hogy jobban megmaradjanak a fejemben azok a dolgok amiket olvasok, tanulok és hogy a tanulás ne egy fárasztó és nehéz szenvedés legyen a számomra. Még lenne egy kérdésem: Ilyen idősebb korban is végeznek-e, végezhető-e még az állapotfelmérés abban a problémában, hogy valaki valóban diszlexiás-e vagy már ezt korábban kellett volna, még gyermekkorban? Válaszát előre is megköszönve. Köszönettel: Viktória

Tovább >>>

4 éves tehetség iskolaérettségének igazolása

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Kisfiam, most 4 éves. 2 évesen kezdte az ovit és most az óvónők iskolaérettnek mondják. DE. Azt mondta az ovink igazgatója, hogy ő nem ad ki erről papírt, mert ebből baja lehet, nem mondhat ilyet, mert nem törvényes ebben a korban. Javasolta, hogy keressünk befogadó iskolát és menjünk el egy nevelési tanácsadóba. Megtettük.

Az iskola véleménye a gyerekről: Ne az első osztályban kezdjen, mert ott unatkozna. Felhívtuk az illetékes nevelési tanácsadót, de ebben a korban hallani sem akarnak iskolakezdésről. Az iskola viszont ajánlás nélkül nem VEHETI fel a gyereket.

Mivel mi nem vagyunk szakemberek, azt szeretném megkérdezni, hogy a GEKKO tudna-e abban segíteni, hogy a gyerek valóban iskolaérett-e. Nem hivatalos véleményt kérnénk, csak hogy egyáltalán érdemes-e ebben az ügyben tovább keresni az illetékest, vagy (ahogy minden hivataltól halljuk) menjünk vissza az oviba.

A gyerekről: ír, olvas (nem egészen 4 évesen kiolvasta első könyvét), sakkozik (még csak alapszinten, de jól halad), síel, kajakozik, úszik, ismeri a főbb belső szerveit, azok alap működését. Van fogalma az időjárásról, a bolygókról. Barchobázunk az autóban, 2 éves korától 2 kerekűn kerékpározik. TV-t nem néz, imádja a főzelékeket. Napi 10-11 órát alszik (csak éjjel, nappal nem). Angolul is szépen beszél (két nyelvű oviba jár). Szókincse hatalmas. Bármeddig elszámol (van, hogy autóban 50-60 percig is számolunk több nyelven). Egy feladaton (pl. kirakó) 40-50 percig is gondolkozik, próbálkozik. Kiegyensúlyozott, vidám kisfiú. Korához képest magas. 112 cm / 18 kg.

Mit javasol, mit tegyünk?

Tovább >>>

Logopédus, védőnő, gyermekorvos szerint túllaggódom. Tényleg?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A kisfiam 26 hónapos.Normál szülésből született 42.hétre normál súllyal és hosszal.( 3300 gramm 56 cm). Az újszülött osztályon is részt vett hallásvizsgálaton, látás vizsgálaton, semmi bajt nem észleltek nála. Szépen fejlődött mozgásában mindig pont a szakirodalom szerinti időpontokban érte el a következő lépcsőket. A mozgása mindig is nagyon ügyes volt, kicsinek 5-6 hónapon keresztül csak mászott tökélyre fejlesztve a technikát :) 14 hósan indult el egyedül, viszont egyszer sem kellett mögötte állni vagy vezetgetni, mert nagyon magabiztos volt. Nyugodt érdeklődő csecsemő volt, igazi “könnyű baba”. 18 hós kora körül már elkezdtem aggódni, mert egyáltalán nem beszél! Egyetlen egy szót sem mond, pedig nagyon figyelek, hátha ki tudok venni vmit a “gajdolásból” de nem… És semmit nem fejlődött etéren. A következő hangsorokat ismételgeti : ta-ta-ta dei dei eáááőőő bimbim dete dete tes és ezek változatai. Az összes magánhangzót “képzi” de egyszerűen nem lesznek szavak belőle. Próbálom figyelni, hátha valamihez köthető egy egy hangsora, de nincs benne semmi rendszer. Egésznap vele vagyok, nálam többet senki se figyeli, mégse látok fejlődést. Közben megszületett 2 hónapja a kistesója, szereti, simogatja, sose bántotta még. Nem lehet hogy ez is baj, hogy nem tudja kifejezni a nem tetszését a babával szemben? Mert amúgy meg egy pár hónapja kitört az igazi dackorszak nálunk is (ami nagyon furcsa volt az én kedves, nyugis babámból egy akaratos, követelődző, agresszív kisgyerek lett.:( ) és sokszor frusztrálódik emiatt, hogy nem értjük mit szeretne, “beszél” ezen a halandzsa nyelven és ha nem jövök rá mit is szeretne, akkor földhöz vágja magát, meg azt ami épp a keze ügyében van. Kérdeztem már logopédustól (neten) hova fordulhatnánk, ő megadott két telefonszámot a nevelési tanácsadóhoz Székesfehérváron. De egyik szám sem működik. A mi védőnőnk szerint túlaggódom, a gyerekorvos is csak annyit mondott, hogy az ő gyereke is csak 3 évesen kezdett beszélni, és még majd meg is unom, annyit beszél. Hát én pedig nagyon aggódom, hiszen egy egyéves szintjén van kb. a fiam beszédben. Korábban olvastam ezen a honlapon a Nevelési Tanácsadók elérhetőségét, de nem találom azóta. Lehet hogy tényleg semmi baj nincs, és az én fiam egyszerűen csak lassabban fejlődik, de szeretném, ha ezt vmi szakértőtől hallanám. Köszönöm segítségét előre is! Üdvözlettel: Noémi

Tovább >>>

Iskolaválasztás hiperaktív gyermek számára

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A tanácsát szeretném kérni iskola választással kapcsolatban,gondolom sok tapasztalata van ez ügyben. Hiperaktiv gyereket hova vesznek fel ? Budapesten lakom,bárhova elviszem öt csak érezze “jól” magát az iskolában,esetleg nyilt napra is elviszem lássa hova fog menni. Várom szives válaszát! Kiss Éva

Tovább >>>

Elegendő az otthoni foglalkozás?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Kislányom most 5 és fél hónapos. 4010g 56cm-el születetett császárral. Az első 6 hetes csípőszűrésen azt mondták, hogy kötöttebb a csípője, tornát és terpeszpelenkázást javasoltak. A három hós kontrollon negatívnak találták, és azt mondták, nem kell hordanunk a pelust, és tornázni sem kell már. Ezzel szemben a gyerekorvosunk a 4 hós vizsgálaton azt mondta, hogy ismét kötöttebb a csípője, a combredői asszimetrikusak lettek, illetve egy redő eltűnt a bal combjáról. Azt javasolta, újra tornáztassuk, terpeszpelenkázzuk. Közben megállapította, hogy a nyaka is feszesebb lett, balra nem forgatja a fejecskéjét olyan könnyen és szívesen, mint jobbra, és a fejecskéje is kissé ellapult, mivel háton fekve is innkább jobbra dől a buksija. Erre az orvos azt mondta, támasszam ki neki, ami egy ekkora babánál, lévén, hogy mocorog éjjel, kissé nehézkes. Próbálom oldalt fektetni is, de reggelre mindig hanyatt van, még az elfordulást gátló párnában is. Három hónapos koráig nem nagyon szeretett hason feküdni, most már ügyesen, akár 10-15 percig is elvan hason, eljátszik, megtámasztja és kiemeli magát. Fordulni hátról mindkét irányba fordul, de csak oldalra,hasra még nem, iletve hasról egyszer fordult hátra, de inkább dőlt. Hason fekve körbeforog jobb és bal odalra is. Háton a lábain támaszkodva emeli a fenekét és lépeget. Kúszni, mászni és ülni még nem tud. Jártunk vele Dévényes-szakembernél, ahol azt mondták, nincs szükség kezelésre, otthon lazítsam a csípőjét, nyakát, gyakoroljuk a forgást, mászást, legyen sokat hason. A gyerekorvos szerint is elegendő az otthoni foglalkozás. De bennem van némi bizonytalanság. Egyrészt zavar, hogy a fejecskéje el van lapulva. Nem tudom, hogy ez ennyi idős korban korrigálható e? Az orvos szerint még van kutacsa. Másrészt úgy érzem a fejének kitámasztása nem a teljes megoldás, hiszen a nyakával van gond, ezért tartja mindig ugyanazon az oldalon, illetve most már gyakran majdnem középen. Másrészt még mindig kicsit kiflizik, azaz kissé ferde a tartása, amit nemtudom mivel lehetne korrigálni. Harmadrészt a lábacskáit egyfolytában, egész pici kora óta dörzsöli össze, illetve olyan, mintha rúgkapálna egyfolytában. Hanyatt és hason fekve is. Erre a dévényes szakember azt mondta, szokjon le róla, mert karika lába lesz…???? De hát hogyan szoktassam le róla? Mert ugye, még szót nem fogad… Ön szerint mit tehetnék? Kihez forduljak? Milyen szakembert javasol? Elnézést, hogy kissé bő lére eresztettem, de azt gondolom, hogy minden, mindennel összefügg(het). Várom válaszát! Üdvözlettel, egy paramami.

Tovább >>>

Sifteo

sifteo-nyitokep

Talán a legnagyobb játék innováció a Rubik-kocka óta. Intelligens játék, amelyet “kockák” terveztek gyermekeknek. (És felnőtteknek). Az ismertsége folyamatosan növekszik, de szerintünk még hatalmas potenciál rejlik benne. Mi természetesen nem elsősorban műszaki szempontból, hanem a fejlesztő pedagógia szemüvegén keresztül értékeljük a találmányt – csillagos ötösre.

Tovább >>>