A felnőttkori diszlexia problémái…

KÉRDÉS: Kedves Gergő! A tanácsadás rovatot olvasgatva, időben nem éppen ide illő problémám, amellyel most felkeresem. Én már egy felnőtt lány vagyok, és saját problémámmal keresném fel. Még általános iskolában kezdődött a probléma és míg tanulok, végig kíséri utamat és ez a diszlexia. Ez felmérésekkel sajnos nem került kimutatásra, de már ahogy többször olvastam róla, valószínűsíthető hogy ez lehetett az oka az olvasási nehézségeimnek. Gyermekkoromban nagyon nehezen tanultam. Édesanyám türelmével, sok szenvedéssel s az Én könnyeimmel készültek el esténként a házi feladatok. Több esetben is összekevertem a betűket mint pl: o, ó-t, ö, ő-t, u, ú-t, ü, ű-t és a b, d betűvel is voltak gondjaim. Sokáig nem tudtam megjegyezni, hogy melyik a bal és a jobb kezem. Ezek a problémák még az általános iskola alsó tagozatán jelentkeztek, ennek már több mint 20 éve. Akkoriban nem tudom, hogy mennyire volt ismert ennek a problémának a felismerése, feltárása a tanárok körében? Én egy vidéki kis faluban jártam az általános iskolát és ott nem volt ilyen lehetőség mint például szakmai készségfejlesztésre, korai fejlesztésre. Szóval miután elővezettem a történetemet és bátorkodom megkérdezni a következőket. Jelenleg főiskolára járok most voltam 2 éves így már csak 1,5 évem van hátra. Abban kérném a segítségét, hogy hogyan lehetne fejleszteni azt hogy jobban megmaradjanak a fejemben azok a dolgok amiket olvasok, tanulok és hogy a tanulás ne egy fárasztó és nehéz szenvedés legyen a számomra. Még lenne egy kérdésem: Ilyen idősebb korban is végeznek-e, végezhető-e még az állapotfelmérés abban a problémában, hogy valaki valóban diszlexiás-e vagy már ezt korábban kellett volna, még gyermekkorban? Válaszát előre is megköszönve. Köszönettel: Viktória

Tovább >>>

Olvasási, írási nehézséget okozhat a gyors mozgásfejlődés?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Az itt leírt válaszok között találtam olyat, ami egy kicsit bővebben érdekelne. Történetesen a korai felállás és elindulás későbbi kihatásai a fejlődésre. A nagylányom most 9 éves és annak idején 7 hónapos korában felállt, és 9 hónapos korában már kapaszkodás nélkül elindult. Erre egyáltalán nem ösztönöztük, nem siettettük a dolgot, ő maga akarta. Minden jól ment, mozgásában jól fejlődött később is, ügyesen tornászik, nincsenek tartási problémái. Iskolai gondok azonban vannak, elég nehezen ment és még egy kicsit nehezen is megy az olvasás, írás. Ez valóban lehet a gyors mozgásfejlődés hatása? Most van egy másik babánk, aki 5 hónapos. Egyenlőre úgy tűnik Ő meg túlságosan lusti, mert még nem is forog. Ülni nagyon szeret és ha leültetjük a szőnyegre 1-2 percig úgy is marad. Szeretném, ha nála nem jönnének elő ilyen gondok, ezért kérem tanácsát! Üdvözlettel: Éva

Tovább >>>

Kétkezes (ambidexter)?

KÉRDÉS: Kedves Gergő! Van egy 6 éves kisfiam, aki még óvodás. Kb. 3 éves kora óta nem tudom eldönteni, hogy jobb vagy bal kezes. Jobb kézzel eszik, de minden mást bal kézzel csinál. Jobban mondva, egyformán tudja mind a két kezét használni. Ha segít a papának kalapálni,hol a jobb kezében van a kalapács, hol a bal kezében. És mind a kettővel ugyanolyan ügyes. Elvittem az orvoshoz, és megkérdeztem, hogy a doktornőnek mi a véleménye. Azt javasolta, hogy üljön le a gyerek színezni, és amelyik kezét használja, olyan kezes. A következő történt: jobb kézzel vette el a ceruzát, átvette a bal kezébe, és azzal színezett. Önnek mi a véleménye? Még hozzá tartozik, hogy a nagypapám szintén kétkezes volt, és a fiam ráadásul még bal lábas is. Az óvónők szerint is kétkezes, csak a doktornő kételkedik. Tud valami okos ötletet adni nekem? Köszönöm, Felícia

Tovább >>>

Gyermek fejlődés ténylap

GEKKO-Infobank-Harvard-Child-Development-Fact-Sheet

A legfontosabb tudományos tények a gyermekek fejlődésével kapcsolatban a Harvard University – Center on the Developing Child publikációja alapján. Az itt közzétett információ évtizedeken keresztül végzett nyomonkövetéses vizsgálatok és tudományos kutatások tanulságait, tényeit foglalja össze egyetlen A4-es oldal terjedelemben.

Tovább >>>

A koragyermekkori programok hatékonysága

Harvard-inbrief-programs-1

A Harvard Center on the Developing Child kiadványa alapján 4 pontban összefoglaljuk, miben rejlik az első évek oktatáspolitikájának hatékonysága. A publikáció több évtizeden át tartó kutatások tanulságait foglalja össze röviden és közérthetően.

Tovább >>>

Mire számíthatok még a fura mászás miatt?

KÉRDÉS: Kislányom 13 hónapos, 10 kg és 75 cm. Kislányom megszületés után kb. 2 héttel már gyönyörűen tartotta a fejét. Forogni kb 3 hónaposan kezdett, itt látható volt, hogy szívesebben fordul a jobb oldalára, de nem túlzottan. A kúszása úgy alakult, hogy a két lábát húzta maga után, de igen keveset haladt előre. Amikor elkezdett mászni az teljesen normális volt, viszont ahogy megtanult ülni csak úgy volt hajlandó mászni, hogy az egyik jobb lábát kitette, félig kinyújtotta és a talpa a földön volt. Az ideggyógyász doktor néni szerint mint a “sánta róka”. Ezzel azt nyerte, hogy egy lendülettel a mászásból ülő helyzetbe tudta hozni magát és innentől kezdve nem volt hajlandó rendesen váltott kéz és láb mászni. Voltunk ideggyógyászaton, ahol a vélemény “mérsékelt hypotonia jelei” nekünk azt mondta a doktor néni, hogy “rafinált a kiscsaj” de ha önállóan biztosan jár psychomed felmérésre visszahívtak. Közbe itthoni tornát kezdtünk gyógytornász utasítására a páros kéz és láb tornát viszonylag szívesen is csinálta a kislányunk, de a mászás elősegítő tornát már nem. Közben eljutottunk egy “Dévényes” gyógytornászhoz aki szerint határeset, hogy kell-e a kislányunkkal foglalkozni, de a szárazföldi torna biztos jót tesz megállapítással engedett utunkra. Közbe heti kétszer járunk a fejlesztőben tornázni, a már járó csoportba, de át akarnak irányítani a mászó csoportba, mert itt már sokan vannak, és “amúgy is nekünk az lenne jobb” mondattal. Most péntekre volt időpontunk a Dévény Központba, (mert ezután kéne mennünk a BHRG-hez ahol esetleg javasolnák a vízi tornát, vagy valamilyen speciális szárazföldi tornát) 6 hetes várakozás után szóltak, hogy mégsem tudnak fogadni az adott időben csak 2 hét késéssel! Közben a kislányom már 2 hete önállóan jár és már nem igazán mászik csak ha nagyon siet valahova, akkor mászik ebben a fura pózban. Most aztán teljesen tanácstalan vagyok, hogy mit csináljak, hogy hova vigyem mivel teszek jót és rosszat. Félek, hogy nem késtem-e el valamiről, ezzel a sok kényszervárakozással? Valóban lehet, hogy ezek miatt (fura mászás) nehezebben tanulhat meg olvasni, írni, számolni a kislányom? Mire számíthatok még emiatt a fura mászás miatt? Elnézést az összeszedetlenségemért, de ez jelzi a feldúlt lelkiállapotomat és a tanácstalanságomat.

Tovább >>>

De mit lehet fejleszteni egy pár hónapos csecsemőn?!

GEKKO-blog-mit-lehet-fejleszteni-egy-par-honapos-csecemon-nyitokep

Gyakran tesznek fel ilyen kérdéseket a munkánk iránt érdeklődő szülők. Sokaknak talán az a képzete egy néhány hónapos gyermekről, hogy fekszik, mint egy darab fa, sokat alszik, olykor sír, akkor vigasztalni kell, vagy megszoptatni. Ezzel szemben a baba első éve a fejlődésének leginkább eseménydús, a jövőjét alapvetően meghatározó időszaka.

Tovább >>>

A tanulási zavar prevenció és a szenzitív periódusok

Elterjedt nézet Magyarországon, hogy a baba, kisgyermek fejlődésében megmutatkozó kisebb hiányosságokkal felesleges foglalkozni. Nem csak szülők, szakemberek is terjesztenek ilyen jellegű információt. A Nők Lapja hasábjain például azt olvastuk, hogy a beszéd késésén / hiányos funkcióján felül más fejlődési problémáról beszélni szélhámosság. Hiszen szenzitív periódusok a beszéden kívül nem is léteznek, bőven elég más problémákkal akkor foglalkozni, ha és amikor esetleg előfordulnak. Mindez teljesen és alapjaiban ellentmond annak, amit minden gyógypedagógus és konduktor Magyarországon is megtanul a felsőoktatásban. Természetesen léteznek szenzitív periódusok nem csak a beszéd, de a többi képesség elsajátítása terén is. Ez alapigazság, amelyre a korai fejlesztés tudománya alapul. Nem csak mi állítjuk ezt, Maria Montessori, Jean Piaget és Felicia Affolter tudományos munkásságát is kétségbe vonja, aki azt hiszi, hogy beszéd fejlődésén kívül más területen nem léteznek szenzitív periódusok, tehát olyan időszakok, amelyek elmúlását követően a segítségnyújtás már nem hatékony.

Tovább >>>

Összefügg a beszéd és a rajzolás?

KÉRDÉS: Kislányom most négy és fél éves,bal szeme kancsalságát igyekszünk tapaszolással és szemüveggel javítani. Beszéd: verbálisan nagyon fejlettnek ítéljük (mások is:óvónők, orvos,ismerős szülők),sokat beszél de főleg a felnőttekkel akik tudnak vele kommunikálni. Hasonló korú társaival nemigen, vagy egyáltalán nem játszik, a felnőttek társaságát kedveli,az oviban is az óvónőket szórakoztatja. Sokat kérdez,a mesék közül figyelmesebben hallgatja a felnőttes történetekről szólókat (Odüsszeusz,Pillangó kisasszony)mint a “mackós” történeteket, persze vannak kivételek. Rajzolás: NEM RAJZOL. SEMMIT. Ha mégis,az “csak színkavalkád” ahogyan Ő nevezi,össze-vissza minden szín egy helyen,forma nélkül. Összefügg a sok beszéd és a nem rajzolás? Vagy más a baj? Vagy így jó ahogy van és majd megtanul ?

Tovább >>>

Koraszülöttség, koraszülés – rizikótényezők, tudnivalók

Milyen gyakori? Milyen okok vezethetnek koraszüléshez? Hogyan csökkenthető a kockázata? Mit kell tudni a koraszülött csecsemőről? Hogyan fejlődnek tovább? Megelőzés és tudatosság – családtervezés, majd terhesgondozás, egészséges életmód, kiegyensúlyozott táplálkozás, mozgás, káros szenvedélyektől mentes élet, betegségek körültekintő orvoslása – ezen fogalmak mentén kell gondolkodnunk ahhoz, hogy leendő szülőként mindent megtegyünk magzatunk optimális fejlődéséért.

Tovább >>>