PISA 2012

PISA 2012

Mit tudnak ma a 15 évesek világszerte és hogyan képesek hasznosítani az általános iskolában tanultakat a való életben? Ez derül ki a 2012-es PISA kutatás nemrégiben közzétett eredményeiből. Az országok közötti rangsor alaposan megváltozott 2006 óta, az új éllovasok egyértelműen az ázsiai országok tanulói. A kutatók közvetlen összefüggést látnak a koragyermekkori oktatás és a 15 éves korban végzett PISA felmérések eredményei között.

Tovább >>>

Sifteo

sifteo-nyitokep

Talán a legnagyobb játék innováció a Rubik-kocka óta. Intelligens játék, amelyet “kockák” terveztek gyermekeknek. (És felnőtteknek). Az ismertsége folyamatosan növekszik, de szerintünk még hatalmas potenciál rejlik benne. Mi természetesen nem elsősorban műszaki szempontból, hanem a fejlesztő pedagógia szemüvegén keresztül értékeljük a találmányt – csillagos ötösre.

Tovább >>>

Iskolára felkészítés 1 hónapos kortól

iskolara-felkeszites-1-honapos-kortol-nyitokep

Korunk talán legnagyobb vívmánya, hogy mindenkinek megadatik általános iskolába járni. Az írás, olvasás, számolás készsége, az általános műveltség és az alapvető tantárgyi ismeretek már nem csupán kevesek kiváltsága, hanem mindenki számára lehetőség. Ugyanakkor a jövőnket alapvetően meghatározza, hogyan sikerül teljesíteni a tanulásban. Egyáltalán nem mindegy, hogy bukdácsolunk-e az általánosban, vagy könnyedén vesszük az akadályokat és tovább tudunk tanulni. Aki rögtön az elején lemarad, könnyen behozhatatlan hátrányba kerülhet és a társadalom perifériáján találhatja magát. A józan ész tehát azt diktálja, hogy a gyermekeket alaposan fel kell készíteni az iskolára. A tudomány pedig azt, hogy a felkészítést a lehető leghamarabb racionális megkezdeni.

Tovább >>>

Gyermek fejlődés ténylap

GEKKO-Infobank-Harvard-Child-Development-Fact-Sheet

A legfontosabb tudományos tények a gyermekek fejlődésével kapcsolatban a Harvard University – Center on the Developing Child publikációja alapján. Az itt közzétett információ évtizedeken keresztül végzett nyomonkövetéses vizsgálatok és tudományos kutatások tanulságait, tényeit foglalja össze egyetlen A4-es oldal terjedelemben.

Tovább >>>

A koragyermekkori programok hatékonysága

Harvard-inbrief-programs-1

A Harvard Center on the Developing Child kiadványa alapján 4 pontban összefoglaljuk, miben rejlik az első évek oktatáspolitikájának hatékonysága. A publikáció több évtizeden át tartó kutatások tanulságait foglalja össze röviden és közérthetően.

Tovább >>>

Tanulási zavar és intelligencia

Már a tanulási zavarok definiálásakor problémát jelentett e jelenségkör és az intelligencia közti kapcsolat tisztázása. Az alábbiakban részletesen körbejárjuk a kérdést.

Tovább >>>

A tanulási zavar prevenció és a szenzitív periódusok

Elterjedt nézet Magyarországon, hogy a baba, kisgyermek fejlődésében megmutatkozó kisebb hiányosságokkal felesleges foglalkozni. Nem csak szülők, szakemberek is terjesztenek ilyen jellegű információt. A Nők Lapja hasábjain például azt olvastuk, hogy a beszéd késésén / hiányos funkcióján felül más fejlődési problémáról beszélni szélhámosság. Hiszen szenzitív periódusok a beszéden kívül nem is léteznek, bőven elég más problémákkal akkor foglalkozni, ha és amikor esetleg előfordulnak. Mindez teljesen és alapjaiban ellentmond annak, amit minden gyógypedagógus és konduktor Magyarországon is megtanul a felsőoktatásban. Természetesen léteznek szenzitív periódusok nem csak a beszéd, de a többi képesség elsajátítása terén is. Ez alapigazság, amelyre a korai fejlesztés tudománya alapul. Nem csak mi állítjuk ezt, Maria Montessori, Jean Piaget és Felicia Affolter tudományos munkásságát is kétségbe vonja, aki azt hiszi, hogy beszéd fejlődésén kívül más területen nem léteznek szenzitív periódusok, tehát olyan időszakok, amelyek elmúlását követően a segítségnyújtás már nem hatékony.

Tovább >>>

Hogyan változik a tanulási zavarok értelmezése?

A tanulási zavar fogalma napjainkig jelentős fejlődésen ment keresztül. Az első átfogó tanulmányok, melyek a tanulási zavar etiológiáját vizsgálták a koragyermekkori agyi károsodásokkal, hozták összefüggésbe a problémát. Egyes kutatók kimutatták, hogy az organikus sérülés következtében akadályozott az észlelés, a gondolkodás, és a viselkedés egyes területe. Szerintük a károsodás a születés előtti, alatti vagy után időszakban keletkezik.

Tovább >>>