KÁCIÓ, AKÁCIÓ, VAKÁCIÓ!!!

Letölthető VAKÁCIÓVÁRÓ VÁGÓ és 5+1 tipp tanév végére (túléléshez).

A felkiáltójellel kezdődő naponkénti visszaszámolásra mindenki szívesen emlékszik vissza. Nem véletlenül kap akkora hangsúlyt ma is minden iskolás életében. Tanév végén nem piskóta állapotban van a gyermek sem, a család többi tagja – szülők, nem iskoláskorú gyermekek – sem, de a tanárok sem.

És, mintha nem lenne elég egy tartós igénybevevős időszak végéhez közelítve csak úgy simán és borzalmasan kimerülni, az az áldatlan állapot nehezíti meg még jobban a hátra lévő hangyabajusznyi időtartam elviselhetőségét, hogy évtizedekkel ezelőtt is és ma is az erre az időszakra időzített év végi dolgozatok bizony rendkívüli jelentőséget kapnak.

Összefoglalva tehát röviden a képet:

  1. az oktatás által érintett személyek a neurózis határán kimerültség okán,
  2. miközben éppen az egész éves oktatás gyümölcsét leszüretelő teljesítménypróbákban maradéktalan és minél előkelőbb százalékot, így osztályzatot kiérdemlő év végi jegyek megszerzése a cél.

Nehezen összeegyeztethető a két dolog, az okok firtatása és sopánkodás helyett azonban lássuk, mi mindent lehet tenni az óriási feszültség enyhítése érdekében!

Ha nagyon akarjuk, minimum két kategóriát felállíthatunk, ami a családok és az oktatás egymáshoz való viszonyulását illeti. Vannak, akik számára teljes mellbedobás minden áldott nap és vannak, akik ezt lazábban tudják és szeretnék kezelni. Az alábbi tanácsok azoknak a szülőknek is szólnak, akik egész évben szorosabban őrködtek gyermekük tanulása fölött és azoknak is, akik kevésbé folyhattak bele a naprakészségbe. Hiszen a végén mindkét családtípus ott áll tökéletesen ugyanazzal a képpel: a gyermeke elnyűtt, elcsigázott, belefásult, elfáradt a (tan)éves munkába.

5 csillagos ötös tipp tanév végére

Elsősorban iskolások hajrázását szeretnénk az utolsó két hétre bebiztosítani, egyúttal a tanulók és a családtagjaik idegrendszere épségében túlélési stratégiákat nyújtani. Mentsük a menthetőt, turbózzuk a jót! A tippek egy része arra vonatkozik, mit ne csináljunk. Sokszor hasznosabb ugyanis valamit nem csinálni, mint meglépni. Más ötletek pedig azt célozzák meg, amit nemhogy nem érdemes végezni, hanem egyenesen kötelező végrehajtani.

  1. NE nyüstöljük éjszakába nyúló tanulással a gyermeket! Nem hatékony, a fáradt testnek, idegrendszernek nem erre van szüksége. Összesen időhúzásra alkalmas, magvas gondoltok elültetésére semmiképpen nem egy általános iskolás gyermek esetében.
  2. Ahelyett, hogy a kimerült gyermek az egész éves tananyagot biflázza be ebben a lestrapált állapotában, inkább olyan stratégiát mutassunk, amivel meglévő tudását biztonsággal tudja mozgósítani. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a dolgozatok instrukcióit végtelenül figyelmesen tanulmányozza át. Arra hívjuk fel a figyelmét, hogy ehhez és csak ehhez az utasításhoz kell igazodni. Bármilyen okos, kiemelkedő szorgalmú, tehetségű is lehet a gyermek, ha nem az adott kérdésre ad választ, hibapontnak minősül erőfeszítése. Éppen ezért azt tudatosítsuk benne, hogy amikor megkapja a dolgozatot, a feladat szövegének kitüntetett figyelmet szenteljen. Ne a „szó végét kitalálom” játékkal próbálja megoldani, mint valami gyorsaságra hajtó kvízben. Hiszen a magyar nyelvben a szavak végén lévő toldalék módosulása például egész tartalmat képes megváltoztatni. Ezért célszerű alaposan, többször is megnézni, elolvasni, átgondolni, hogy mi található az utasításban, mi a konkrét feladat.
  3. Minden osztályfokon a magyar nyelv és irodalom tantárgyakhoz kötődő dolgozatoknál bizony az íráskép is minősítést kap. Éppen ezért – amennyiben képes a gyermek rendezett írásképet produkálni – feltétlenül hívjuk fel arra a figyelmét, hogy szinte a legkönnyebben megszerezhető jójegy a külalakra kapott osztályzat. Mindenképpen vegye elő a „csiszolt gyémánt betűtípusát” a dolgozatok alkalmával, meglátja, milyen könnyen zsebel majd így be gyakorlatilag egy potya megajegyet.
  4. Agyára megy a kölyköknek a „nézd át, amit írtál” – instrukció, akár a szülőtől, akár a tanártól hallja is minden áldott nap. De valljuk be, hagyni szoktunk hibát magunk után a munkánkban. Hogy valahogy hideglelős hangulat nélkül mégis oktassuk gyermekünket erre is, próbáljuk meg ne a szokásos módon, a klasszikus mondatokkal elérni ezt. Már csak azért is fontos, mert tényleg hibázunk, olykor kapkodunk, többször a legkönnyebb feladatokat rontjuk így el, valóban szüntelenül mondjuk a diákoknak, mégis annyi marad, hogy kötelességtudóan bár, de nyűgként tekintve erre a penzumra, inkább csak rápillantanak a végre elkészült művükre. Hasznos, ha személyes példával rukkolunk elő, a meghökkenést kiváltva, méghozzá indirekt módon. Pl. forduljunk oda a másik szülőhöz és mondjuk el: „Még jó, hogy mikor ma az útlevelem ügyintézése közben az okmányirodában ellenőriztették velem az adatok helyességét, odafigyeltem. Képzeld el, a nevemnél volt egy elírás. Még jó, hogy alaposan átnéztem, ha hibásan maradt volna, lehet, hogy éppen az reptérről fordulhattam volna vissza nyaraláskor.” Szabja mindenki testre a sztorit, a lényeg, hogy saját személyes tapasztalatokkal, ne kioktató színezettel hozzuk fel a témát.
  5. A szülők (is) sokszor ostorozzák magukat múltban elkövetett hibákért, „ha ezt nem így tettem volna”, „ha év közben jobban odafigyeltem volna”. De van itt egy olyan, ha úgy tetszik FŐSZABÁLY, amit akár a mai napon el lehet kezdeni. Nem kerül pénzbe, nem kell hozzá beszerezni semmilyen eszközt és bárki képes a megvalósítására. Dugják ágyba a gyereket este 8 órakor, a plafon fél kilenc. Bármilyen tudással és figyelmi állapottal is rendelkezik a gyermek, sokkal magabiztosabban, kiegyensúlyozottabban, hatékonyabban tud helyt állni nappal, ha éjszaka kellő mennyiségű alvás a program. Ez az év végi fáradtság ugyanis nem enyhíthető plusz tanulással, fenyegetőzésekkel, veszekedéssel, elalvás körüli engedékenységgel az időpont tekintetében. Már nem rombolnak, már nem zsémbelnek, már csak bambán néznek ki a fejükből. Ezen a típusú fáradtságon pedig a pihenés, alvással való töltődés segít a legtöbbet.

*VAKÁCIÓVÁRÓ VÁGÓ

+1 tipp: kattintson a képre, és használja!

Kattintson a képre a a nyomtatható PDF letöltéséhez!

Ha már úgyis olyan sokszor azzal próbáljuk tartani a gyermekben (és magunkban is) a lelket, hogy „már csak egy cseppnyi kitartás, egész éves munkád végén már csak ezt a kevéske időt bírd ki, ezért tedd oda a sprintbe magad” – tegyük hozzá oda ezt az inspiráló visszaszámláló alkalmatosságot is. Nagy teátrális mozdulattal, egyfajta rítus közepette minden nap levágunk lehetőleg jó nagy ollóval egy újabb eltelt napot jelző darabot. Az ember lelke mindig egy kissé könnyebbé válik, ahogy lépésről lépésre egyre közelebb kerül az elérni kívánt céljához. Minden nap a vágás alkalmával ismerjük el eddigi vagy aznapi sikereiért és fogalmaztassuk meg vele azt is, mire szeretne sort keríteni a nyári szünetben, mihez lenne kedve, elevenítsük fel egyúttal azokat a programokat (nyaralás stb.) is, amelyeket már leegyeztettünk.